a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2022/00545

Datum:

25-01-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een uiting op de website van Drogist.nl, waarop voor zover hier van belang staat:

“Levertijd
In Nederland: op werkdagen voor 21:30 besteld: morgen in huis. In het weekend voor zondag 14:00 uur besteld, maandag in huis.”
[….]
“Levertijd van producten die niet op voorraad zijn
Wanneer je meerdere producten bestelt, kan het voorkomen dat niet alle producten voorradig zijn bij Drogist.nl. Wanneer dit het geval is, wachten wij maximaal tot 5 dagen na de bestelling met verzenden totdat de gehele bestelling compleet is. Duurt het langer dan 5 dagen voordat de bestelling compleet is, dan verzenden wij alvast de voorradige producten. De ontbrekende producten ontvang je van ons op een later moment, uiteraard hoef je hiervoor geen (verzend)kosten te betalen. Je wordt hier per e-mail van op de hoogte gesteld.”

 

De klacht

‘Vandaag voor 21.30 besteld, de volgende dag in huis’ klopt volgens klager niet. Klager heeft op donderdag 17 november 2022 om 15:38 uur een bestelling geplaatst en de bestelling is (pas) op maandag 21 november in de avond ontvangen. Volgens klager komt adverteerder vervolgens met de uitleg dat een van de producten niet op voorraad was, waardoor geen sprake is van ’24 uurs service’. Op het moment van bestellen stond volgens klager aangegeven: “vandaag besteld morgen in huis”. Klager heeft hier geen screenshot van gemaakt, “omdat je zoiets niet verwacht”. Klager heeft op de websites ‘kieskeurig’ en ‘trustpilot’ meerdere klachten over adverteerder gelezen. Klager heeft bij de klantenservice van adverteerder een klacht ingediend maar geen reactie ontvangen.

 

Het verweer

Adverteerder heeft de bestelling van klager nagekeken. De bestelling bevat 6 artikelen, waarvan één artikel een langere levertijd had (1-2 werkdagen). Deze levertijd heeft adverteerder op de website staan en wordt in het winkelwagentje nogmaals getoond. Adverteerder vermoedt dat klager hier overheen heeft gelezen.

De bestelling is geplaatst op donderdag 17 november 2022 en verstuurd op zaterdag 19 november 2022. Op zondag is de vervoerder niet werkzaam en daardoor is de bestelling op maandag 21 november 2022 bij klager afgeleverd.  

Volgens adverteerder heeft klager een negatieve beoordeling achtergelaten op Trustpilot. Op deze beoordeling heeft adverteerder gereageerd en daarnaast ook een persoonlijke e-mail gestuurd. De dag na de levering heeft adverteerder klager nogmaals per e-mail benaderd en getracht om telefonisch na te vragen of de bestelling in goede orde was ontvangen. Helaas heeft adverteerder hier geen reactie op mogen ontvangen.

Adverteerder erkent dat de mededeling ‘voor 21.30 besteld, morgen in huis’ voor een deel van het assortiment van toepassing is. Bestellingen worden in één keer verzonden, zolang de leverbelofte wordt nagekomen. Dit kan het geval zijn wanneer er meerdere producten worden besteld en één product een langere levertijd heeft. Mocht er een artikel zijn dat bijvoorbeeld vertraging oploopt vanuit een leverancier, dan wordt de bestelling opgesplitst en in delen verzonden. In het onderhavige geval was dit niet van toepassing en is de bestelling binnen de aangegeven levertijd door adverteerder verstuurd.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting staat over de levertijd in Nederland: “Op werkdagen voor 21:30 besteld: morgen in huis”. Klager maakt bezwaar tegen de uiting aangezien zijn bestelling op een later moment is bezorgd. Deze klacht slaagt niet.

Bij de beoordeling of een reclame-uiting misleidend is, dient te worden uitgegaan van de totale uiting. In de door klager overgelegde pagina van de website van adverteerder staat: “Op werkdagen voor 21:30 besteld: morgen in huis”, waarna vervolgens informatie volgt over de levertijd in België en daaronder staat het kopje “Levertijd van producten die niet op voorraad zijn”. Bij dit laatste kopje staat aangegeven dat wanneer een bestelling wordt geplaatst die uit meerdere producten bestaat, het kan voorkomen dat niet alle producten voorradig zijn en adverteerder maximaal 5 dagen na bestelling wacht met verzenden totdat de gehele bestelling compleet is. De consument wordt er derhalve naar het oordeel van de voorzitter op geattendeerd dat er een uitzondering op de levertijd is zodra de bestelling uit meerdere producten bestaat en (een van) die producten niet op voorraad zijn. Een dergelijke situatie doet zich in dit geval voor. Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de bestreden reclame-uiting niet onjuist of misleidend kan worden geacht.

De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken