a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2018/00476

Datum:

30-07-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.mobiel.nl, voor zover daarop staat: “voor 23.59 besteld, morgen in huis”..

 

De klacht

Klager had om 20.45 uur een bestelling geplaatst en verwachtte, door de mededeling  “voor 23.59 besteld, morgen in huis” dat deze de volgende dag zou arriveren. Deze service was voor klager een belangrijke reden om voor adverteerder te kiezen. Omdat hij de volgende morgen nog geen ‘track & trace’-code had ontvangen, heeft hij (telefonisch) contact opgenomen met adverteerder. Toen is hem verteld dat “voor 23.59 besteld, morgen in huis” alleen geldt als er wordt gekozen voor de avondbezorging van PostNL, die duurder is dan de reguliere bezorging. Volgens adverteerder had klager deze extra informatie kunnen lezen als hij met de muis over de banner was gegaan. Voor klager was dit niet duidelijk. Hij voelt zich misleid.

 

Het verweer

De mededeling “voor 23.59 besteld, morgen in huis” is één van de aflevermogelijkheden. In het bestelproces krijgt de klant de keuze om te kiezen voor de levering van zijn voorkeur. Adverteerder heeft een screenprint overgelegd van een scherm in het bestelproces. Daaruit blijkt dat men na stap 1 (“gegevens en nummerbehoud”) in stap 2 (“verzend en betaalopties”) de volgende keuze krijgt:

PostNL Standaard                                                              + €2,75
Voor 20.00 uur besteld, morgen in huis.
PostNL Avondlevering                                                          +€4,74
vandaag besteld, morgen bezorgd tussen 18.00 en 22.00 uur.
PostNL Afhaallocatie                                                          +€2,75

Voor 20.00 uur besteld, morgen na 13.00 uur af te halen op een zelfgekozen locatie (2.600 afhaallocaties).                                             

Mobiel.nl: Afhalen bij één van onze servicepunten     +€0,00

Afhalen Leidschendam
Afhalen Utrecht

Adverteerder heeft tevens een screenprint overgelegd waaruit blijkt dat als men op het onderstreepte woord ‘morgen’ klikt met de muis, de volgende tekst verschijnt:
“Je bestelling morgen in huis hebben? Dit kan als het toestel op voorraad is, je alle stappen in de actielijst hebt doorlopen en als de aanvraag is goedgekeurd door de provider.”

In het onderhavige geval heeft de klant gekozen voor een standaard levering, waarbij vermeld staat: “voor 20.00 uur besteld, morgen in huis.” Om die reden is zijn pakket twee dagen later bezorgd. Als de klant voor de avondbezorging had gekozen, had hij het pakket wel de volgende dag kunnen ontvangen, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Het verweer van adverteerder slaagt niet.

De gemiddelde consument zal door de mededeling “voor 23.59 besteld, morgen in huis” verwachten dat wanneer hij een bestelling voor 23.59 uur plaatst, deze de volgende dag bezorgd wordt, temeer daar dit een niet ongebruikelijke service is bij internetaankopen. Hij of zij zal niet verwachten dat “voor 23.59 besteld, morgen in huis” slechts één van de bezorgopties is, en evenmin dat voor deze optie extra betaald dient te worden.

2. Bovendien wordt de consument van deze beperking op de hoogte gesteld als hij of zij al relatief ver in het bestelproces is: de telefoon is reeds gekozen en de gegevens van de klant zijn al ingevoerd. Het verweer dat de consument tijdig wordt geïnformeerd doordat hij op de hyperlink bij het woord morgen kan klikken, treft geen doel, nu in de tekst die dan verschijnt niets wordt vermeld over eventuele extra bezorgkosten.

3. Nu het hier een uitnodiging tot aankoop in reclame betreft die verband houdt met een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte, moet, om aan het hier toepasselijke artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) te voldoen, op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende essentiële informatie verstrekt worden:

i. de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn.

k:  de wijze van betaling, levering, uitvoering, de termijn waarbinnen de adverteerder zich verbindt de zaak te leveren of de diensten te verlenen.

4. Gelet op hetgeen is overwogen onder 2. en 3. ontbreekt in de uiting duidelijke informatie over de mogelijkheid van extra leveringskosten, en is de uiting eveneens onduidelijk over de termijn waarbinnen de adverteerder zich verbindt de zaak te leveren.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 8.4 i en 8.4 k NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken