a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2024/00062

Datum:

22-03-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Vergelijkende reclame

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een huis-aan-huisfolder van adverteerder waarin kruimige aardappelen worden aangeboden. Hierin is een verpakking kruimige aardappelen afgebeeld met daaromheen meerdere malen de tekst “nergens goedkoper”. Hieronder staat het volgende (voor zover voor de klacht relevant):

“Deze week

Nergens goedkoper

10 kilo

4.49*

Kruimige aardappelen

10 kg. OP=OP”.

De asterisk naast het bedrag van € 4.49 verwijst naar een passage onderaan de pagina. Daar is (voor zover voor de klacht relevant) vermeld:

“Op basis van een prijsvergelijking in week 50-2023 met een vergelijkbaar product bij de landelijke supermarkten. Kijk voor de voorwaarden op aldi.nlergensgoedkoper.”

 

Samenvatting van de klacht

De door adverteerder gemaakte prijsvergelijking is onjuist. In de uiting staat dat het product kruimige aardappelen deze week nergens goedkoper is dan bij adverteerder. Deze actie ziet op week 2 van 2024. Er is echter vergeleken met prijzen die zijn gebruikt in week 50 van 2023. Dat is volgens klager misleidend. Daarnaast is het volgens klager überhaupt niet mogelijk om te stellen dat een product deze week nergens goedkoper is, omdat de prijzen van andere aanbieders nog niet bekend zijn.

 

Samenvatting van het verweer

De reclamefolder waar de bestreden uiting in staat, betreft een weekfolder. Hieruit blijkt dat de actie geldig is vanaf maandag 8 januari 2024. Een folder moet enkele weken voor verspreiding bij de drukker worden aangeleverd. De betreffende folder is tot stand gekomen in week 50 van 2023. Om die reden is de prijsvergelijking uitgevoerd in die week. Op de webpagina waarnaar onderaan de uiting wordt verwezen, is te zien hoe de prijsvergelijking heeft plaatsgevonden (bijlage 1). Er wordt weergegeven met welke supermarkten is vergeleken en met welke specifieke producten. Adverteerder geeft op de webpagina tevens aan dat de prijs van het actieproduct wordt gemonitord bij andere supermarkten gedurende de actieperiode en dat wijzigingen kunnen worden doorgevoerd op de actieprijs en/of de voorwaarden. Indien nodig past adverteerder de prijs naar beneden aan, zodat te allen tijde de claim wordt waargemaakt dat het betreffende product in de actieperiode nergens goedkoper is. Dat is in dit geval ook gebeurd. Vlak voor de actieperiode bleek dat een andere aanbieder ook een actie voor kruimige aardappelen had gepland. Hierdoor was adverteerder genoodzaakt om de actieprijs te verlagen van 4.49 euro naar 3.69 euro. De nieuwe actieprijs is direct verwerkt in alle communicatie, waaronder de digitaal raadpleegbare folder en uitingen op radio en televisie. Ook is het fysieke actiemateriaal in de winkels aangepast (bijlage 2). Het was niet meer mogelijk om de fysieke folder aan te passen. De consument heeft vanaf de eerste actiedag de lagere prijs van 3.69 euro betaald. De claim dat het product nergens goedkoper was in de actieperiode is volgens adverteerder waargemaakt.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De bestreden reclame-uiting, waarin een prijsvergelijking wordt gemaakt tussen een product van adverteerder en hetzelfde product bij andere aanbieders, betreft vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd indien aan de in artikel 13 NRC (onder a t/m h) genoemde voorwaarden is voldaan. De Commissie vat de klacht aldus op, dat volgens klager de uiting niet voldoet aan de eerste (onder a) genoemde voorwaarde waarin is bepaald dat de vergelijking niet misleidend is in de zin van de NRC.

2. In de reclamefolder staat dat het betreffende product “deze week nergens goedkoper” is dan bij adverteerder. Niet in geschil is dat de prijs van het product in de folder is gebaseerd op de prijzen die bij de in de folder bedoelde concurrenten werden gehanteerd voor vergelijkbare producten vier weken voorafgaande aan de betreffende actieperiode, alsmede dat de door adverteerder genoemde prijs toen de laagste prijs was. Dit wordt in de folder voldoende duidelijk toegelicht door de mededeling “Op basis van een prijsvergelijking in week 50-2023 met een vergelijkbaar product bij de landelijke supermarkten.” Daarmee heeft adverteerder voor wat betreft de in de reclame-uiting genoemde prijs aan de gemiddelde consument de noodzakelijke essentiële informatie gegeven over de datum waarvan wordt uitgegaan. Dat deze datum ligt voor het begin van de actie, maakt de uiting mede op grond van het volgende niet misleidend.

3. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de in de uiting gemaakte claim dat het betreffende product in die week nergens goedkoper is dan bij adverteerder, juist is. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat zij passende maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat het aangeboden product in de betreffende week van de actieperiode daadwerkelijk “nergens goedkoper” is dan bij adverteerder. Adverteerder heeft aangevoerd dat zij de prijzen bij de concurrerende aanbieders monitort, en waar nodig haar eigen prijs aanpast, om te garanderen dat het product gedurende de actieperiode nergens goedkoper is dan bij adverteerder. In dit geval heeft adverteerder de prijs ook daadwerkelijk naar beneden bijgesteld toen bleek dat de prijs door een andere aanbieder was verlaagd. De reclame-uiting kan niet als onjuist of misleidend worden aangemerkt, omdat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het betreffende product in de actieperiode nergens goedkoper was.

4. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken