a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2018/00175

Datum:

30-04-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een door klager ontvangen mailing, bestaande uit een vensterenvelop en een brief.

Op de vensterenvelop staat onder het logo van “DE GELDERLANDER” onder meer:

“Aan de bewoners(s) van

 (adres klager)”.

In een rode balk staat vervolgens, wit gedrukt:

“Weet jij wat er speelt

    in jouw gemeente?”

Hieronder staat, rood gedrukt:

“Oproep voor alle stemgerechtigden in gemeente:

                   Renkum”.

Door het venster is de afbeelding van een stripfiguur te zien, en wel een rennende man met burgemeestersketting om zijn hals. Daarboven staat een tekstballon met de tekst: “GA SNEL NAAR DG.NL/STEM”. Naast de afbeelding staat:
“Jouw unieke code:” met daarbij een pijl die wijst naar de tas die de man draagt. Achterop de envelop staat:

“Persgroep, Jacob Bontiusplaats 9, 1018 LL, Amsterdam”.

In de brief staat onder de aanhef:

“Weet jij wat er speelt in jouw gemeente?

De Gelderlander helpt kiezen: 4 weken voor 1,- p/week*” onder meer:

“Beste heer / mevrouw,

Aanpak drugsoverlast, behoud van voorzieningen en het investeren in winkelcentra. Het zijn belangrijke onderwerpen waar de gemeente over beslist. Weet jij wat er speelt in jouw gemeente? In de Gelderlander lees je er alles over. En dat 4 weken lang voor maar 1,- p/week. Op papier en digitaal.

Ga naar dg.nl/stem en vul je unieke code in

Want 21 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Dus neem nu snel een verkiezingsabonnement, zodat je weet waar je op stemt. Onder de kraslaag op de tas van de burgemeester vind je jouw unieke code. Deze is geldig tot en met 31 maart”.

en

“Zo eenvoudig werkt het:

1  Ga naar dg.nl/stem

2  Houd je unieke code bij de hand

3  En sluit een (proef)abonnement af

    voordat je gaat stemmen!

* Op deze aanbieding zijn actievoorwaarden van toepassing. Kijk voor deze voorwaarden op dg.nl/stem.

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager ontving deze uiting op 27 februari 2018. Aan de buitenzijde van de envelop wordt gesuggereerd dat deze een oproepkaart om te stemmen bevat. Klager vindt dat hiermee de grenzen van het betamelijke worden overschreden.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De uiting is afkomstig van De Gelderlander, onderdeel van de Persgroep Nederland.

Bij de beoordeling of met deze uiting de grenzen van het betamelijke zijn overschreden moet worden gelet op alle kenmerken en omstandigheden, de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium en het publiek waarvoor de uiting is bestemd.

Het meest in het oog springende kenmerk van de uiting is de prent op de buitenzijde van de envelop. Een prent als deze, een rennende man (de burgemeester) met de bijbehorende tekst, zou nooit door de overheid worden gebruikt bij officiële post betreffende een oproepkaart om te stemmen. Verder is het logo van de Gelderlander zichtbaar. Ook het logo van een krant zou nooit worden gebruikt voor officiële brieven van de overheid.

Voornoemde kenmerken maken het voor de gemiddelde consument duidelijk dat er sprake is van een commerciële uiting, en niet van officiële post van de overheid. Bovendien zal de overheid officiële post over verkiezingen nooit adresseren aan “De bewoners van”, maar altijd op een persoonlijke naam. 

Ook uit de brief blijkt direct dat het een commerciële uiting betreft; duidelijk wordt uitgelegd dan er een aanbod voor een proefabonnement op de krant wordt gedaan. Adverteerder licht dit nader toe aan de hand vijf elementen van de brief.

Adverteerder concludeert dat de klacht moet worden afgewezen. Zij verwijst nog naar  een volgens haar soortgelijke klacht die de Commissie heeft afgewezen, en wel  in dossier 2017/00125A.

 

Het oordeel van de Commissie

De klacht komt erop neer dat de buitenzijde van de envelop de onjuiste indruk wekt dat  deze envelop een oproepkaart om te stemmen bevat, terwijl het in werkelijkheid om een aanbod van een krantenabonnement gaat.

Naar het oordeel van de Commissie kan deze klacht niet slagen. Uit de envelop, waarin weliswaar duidelijk wordt verwezen naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018, blijkt voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat er sprake is van een reclame-uiting van “DE GELDERLANDER”, en niet van post van de overheid over de verkiezingen.

De Commissie doelt hierbij op het logo van “DE GELDERLANDER” links bovenaan de envelop, de adressering “aan de bewoner(s) van” in plaats van op naam van de stemgerechtigde, de mededeling “Weet jij wat er speelt in jouw gemeente?”

en de cartooneske afbeelding van kennelijk een burgemeester die de ontvanger aanspoort om naar “DG.NL/STEM” te gaan in combinatie met de mededeling “Jouw unieke code”. Verder staat op de achterzijde van de envelop:

“Persgroep, Jacob Bontiusplaats 9, 1018 LL, Amsterdam”.

In de brief wordt vervolgens de aandacht gevestigd op een “verkiezingsabonnement” op de krant “de Gelderlander”, “4 weken voor 1,- p/week”.

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is dat de uiting een reclame-uiting van “DE GELDERLANDER” betreft, en geen oproepkaart voor de verkiezingen. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken