a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2017/00358

Datum:

12-06-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een kaartje bij het schap met vitamineproducten in het filiaal van Kruidvat in Roelofarendsveen.

Op het gele kaartje met een rode rand staat in het gele gedeelte de volgende tekst:

“ACTIE!

Swisse

Keuze uit het hele assortiment.

(en tegen een rode achtergrond:) 50% korting”.

In de rode onderrand staat in kleine letters:

“*M.u.v. multivitamines en huid, haar en nagel”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klaagster wilde naar aanleiding van de mededeling “Actie! Swisse Keuze uit het hele assortiment 50% korting” twee potten Swisse kopen. Bij de kassa bleek dat de twee door haar uitgezochte potten van de actie uitgezonderd waren. Deze uitzondering bleek, volgens klaagster nauwelijks leesbaar, in zeer kleine letters in het rode randje op het schapkaartje te staan. Klaagster vindt de uiting misleidend, nu daarin niet duidelijk zichtbaar en leesbaar wordt vermeld welke producten wel onder de aanbieding vallen en welke niet.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Volgens de door adverteerder aan haar winkels gegeven instructies had de tekst “*M.u.v. multivitamines en huid, haar en nagel” ook op het gele vlak van het schapkaartje afgedrukt moeten worden. In dat geval was de uitzondering duidelijker leesbaar geweest. De betreffende winkel heeft de afdrukinstructie kennelijk niet opgevolgd. Volgens adverteerder is echter de tekst waarin de uitzonderingen worden vermeld ook op het rode vlak goed leesbaar, en is de uiting daarom niet misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Vast staat dat de in de winkel op een schapkaartje aangekondigde actie van 50% korting op Swisse niet geldt voor de producten “multivitamines” en “huid, haar en nagel”. Deze uitzonderingen betreffen een belangrijke beperking van het aanbod “keuze uit het hele assortiment”, en om die reden essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie – de aankoop van Swisse producten – te nemen. De vraag die beantwoord dient te worden is of de gemiddelde consument in de uiting voldoende duidelijk op deze essentiële informatie wordt gewezen.

2. Naar het oordeel van de Commissie is dat niet het geval. De mededeling dat “multivitamines” en “huid, haar en nagel” van de Swisse-actie uitgesloten zijn, is in zeer kleine letters in de rode rand van het kaartje opgenomen, waardoor deze tekst nauwelijks opvalt en slecht leesbaar is. Verder wordt opgemerkt dat de mededeling betreffende de uitzondering wordt voorafgegaan door een asterisk, maar niet is gebleken dat door middel van een asterisk bij de opvallende en wel goed leesbare tekst “keuze uit het hele assortiment” naar de elders – in dit geval in de rode rand – staande mededeling betreffende uitzonderingen wordt verwezen.

3. Gelet op het voorgaande wordt in de bestreden uiting op onduidelijke wijze essentiële informatie verstrekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over een transactie. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC, en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken