a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00451A

Datum:

18-08-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial van Nutricia voor Nutrilon opvolgmelk. De commercial begint met het om de beurt tonen van drie vrolijke baby’s. Bij elke baby verschijnt een vraag in beeld: ‘Maak ik me zorgen om mijn darmpjes?,’ ‘Lijkt het alsof ik meer vitamines nodig heb?’ en ‘Zie ik eruit alsof ik ijzer tekort kom?’ Vervolgens worden de producten ‘Bambix 2 opvolgmelk’ en ‘Bambix 3 groeimelk’ getoond en drinkt een baby in de armen van zijn of haar moeder een fles leeg. De ingrediënten en de specifieke werking van opvolgmelk worden genoemd.

 

De klacht

 

Klaagster vindt de reclame om een aantal redenen misleidend. In de reclame wordt een baby getoond die jonger is dan zes maanden terwijl het product opvolgmelk, waarvoor reclame wordt gemaakt, is bestemd voor baby’s ouder dan zes maanden. De vragen over dampjes, vitamines en ijzer leggen direct een link naar borstvoeding waardoor de reclame ook misleidend is.

 

Het verweer

 

Adverteerder hanteert een strikt beleid ten aanzien van het maken van reclame voor volledige zuigenlingenvoeding en conformeert zich daarbij aan de geldende regelgeving. De door klaagster gewraakte reclame betreft geen reclame voor volledige zuigenlingenvoeding maar een aanprijzing van ‘Bambix 2 opvolgmelk’ en ‘Bambix 3 groeimelk,’ geschikt als onderdeel van een gevarieerde voeding voor kinderen vanaf zes maanden. Het aanprijzen van opvolgmelk is niet verboden. De producten van adverteerder zijn duidelijk onderscheidend door de vormgeving van de verpakkingen, de naamgeving en de type-aanduiding op de verpakkingen. In de reclame wordt verder op geen enkele wijze gesuggereerd dat de getoonde kinderen jonger zijn dan zes maanden. Adverteerder kan aantonen dat de kinderen in de commercial ouder zijn dan zes maanden. Gelet op het voorgaande is adverteerder dan ook van mening dat de reclame niet misleidend is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de televisiecommercial wordt reclame gemaakt voor opvolgmelk. Opvolgmelk is flesvoeding bedoeld voor baby’s ouder dan zes maanden. Reclame voor opvolgmelk is toegestaan onder de voorwaarden die de Warenwetregeling Zuigenlingenvoeding 2007 en de EG-verordening nr. 2006/141 daaraan stellen. Met betrekking tot reclame voor flesvoeding voor baby’s jonger dan zes maanden gelden strengere regels. Reclame voor volledige zuigenlingenvoeding is namelijk niet of onder zeer beperkende voorwaarden toegestaan. Adverteerder heeft onderbouwd dat in de televisiecommercial reclame wordt gemaakt voor voeding voor en door baby’s ouder dan zes maanden. Dit blijkt ook voldoende duidelijk uit de getoonde beelden van de baby’s uit de televisiecommercial. Zowel de uiterlijke kenmerken van de baby’s als hun fysieke handelingen – het rechtop kunnen zitten in een stoel – maakt duidelijk dat het gaat om kinderen ouder dan zes maanden. Gelet hierop, en nu de reclame voor opvolgmelk niet is verboden en niet is gebleken dat deze reclame in strijd is met bovengenoemde regelgeving, acht de Commissie de reclame toelaatbaar.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken