a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00273

Datum:

04-06-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame voor ‘Nutrilon Dreumes- of peutermelk’ waarin te zien is dat twee moeders met hun ‘dreumesen’ een kinderdagverblijf binnen lopen. Een van de moeders (moeder 1) geeft aan een leidster een pak waarop Nutrilon staat.

 

De andere moeder (moeder 2) zegt: “Hé, geef jij Bram nog steeds Nutrilon? Ik dacht dat mijn Sophie met 1 jaar al een sterke meid was.”

 

Moeder 1: “Maar ze hebben nog steeds speciale melk nodig”.

 

Leidster: “Ik heb net gelezen dat de eerste 3 jaar belangrijk zijn in de ontwikkeling van het immuunsysteem van jullie dreumesen.” De leidster laat een tekst zien en wijst op een grafiek met de titel: “Het immuunsysteem is in ontwikkeling”.

 

Voice over: “Je kunt ze blijven ondersteunen met Nutrilon Dreumes- of Peutermelk. Dat bevat ‘Immunofortis Progress’ met vitamines die op een natuurlijke manier bijdragen aan een gezond immuunsysteem. Nutrilon draagt bij aan een gezond immuunsysteem. In ieder geval de eerste drie jaar.”

 

Onderin beeld verschijnt onder meer, gedurende enkele seconden, de tekst: “Nutrilon bevat vitamines A, C en D welke bijdragen aan een normale werking van het immuunsysteem”)

 

De klacht

 

Gesuggereerd wordt dat het product bewezen bijdraagt aan het immuunsysteem van je kind. Dit is niet voldoende bewezen door middel van goede wetenschappelijke onderzoeken. Gelet hierop is de reclame misleidend. Hierdoor krijgen ouders onnodig het gevoel dat zij deze dure melk voor hun kinderen moeten kopen, terwijl gewone koemelk als onderdeel van gezonde voeding voldoende is om het immuunsysteem gezond te houden.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het standpunt van adverteerder – voor zover relevant in deze zaak – als volgt samen.

 

Nutrilon Dreumesmelk is voedingskundig beter afgestemd op de behoefte van een opgroeiende peuter dan gewone koemelk. Daarmee kan het bijdragen aan een volwaardig voedingspatroon. In de commercial wordt benadrukt dat peuters een specifieke voedingsbehoefte hebben. Daarnaast wordt meegedeeld dat Nutrilon Dreumesmelk de ontwikkeling van een gezond immuunsysteem kan ondersteunen. De laatste claim is gekoppeld aan de vitamine’s A, C en D in de Dreumesmelk. Voor deze kinderclaims zijn dossiers ingediend bij de European Food Safety Authority.

 

Met betrekking tot de in de commercial getoonde grafiek verwijst adverteerder naar een pagina van het door haar bijgevoegde document “The immune system”, Parham P., 2nd edition, Garland Science 2005.

 

Adverteerder is van mening dat de klacht ongegrond is.

 

Het oordeel van de Commissie

Tegenover de stelling van klaagster dat de in de commercial geclaimde werking van Nutrilon Dreumesmelk niet bewezen is, heeft adverteerder in zijn verweer meegedeeld dat deze claim ‘is gekoppeld aan de vitamines A, C en D in deze Dreumesmelk’ en dat ‘voor deze kinderclaims’ dossiers zijn ingediend bij de European Food Safety Authority. Niet is echter duidelijk om welke specifieke kinderclaims het gaat.

Het door adverteerder overgelegde document betreft de in de commercial getoonde grafiek, waarop de klacht geen betrekking heeft. Geen sprake is van recent erkend wetenschappelijk onderzoek dat is verricht met betrekking tot de werking van de Dreumesmelk of artikelen die zijn gepubliceerd in erkende wetenschappelijke tijdschriften.

 

Gelet op het voorgaande is de in de uiting aan Nutrilon Dreumesmelk toegeschreven werking niet aannemelijk gemaakt en is de Commissie van oordeel dat adverteerder onjuiste informatie verstrekt over het bestaan van specifieke kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken