a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00418

Datum:

04-06-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisiereclame voor ‘Nutrilon Dreumes- of peutermelk’ waarin te zien is dat twee moeders met hun ‘dreumesen’ een kinderdagverblijf binnen lopen. Een van de moeders (moeder 1) geeft aan een leidster een pak waarop Nutrilon staat.

 

De andere moeder (moeder 2) zegt: “Hé, geef jij Bram nog steeds Nutrilon? Ik dacht dat mijn Sophie met 1 jaar al een sterke meid was.”

 

Moeder 1: “Maar ze hebben nog steeds speciale melk nodig”.

 

Leidster: “Ik heb net gelezen dat de eerste 3 jaar belangrijk zijn in de ontwikkeling van het immuunsysteem van jullie dreumesen.” De leidster laat een tekst zien en wijst op een grafiek met de titel: “Het immuunsysteem is in ontwikkeling”.

 

Voice over: “Je kunt ze blijven ondersteunen met Nutrilon Dreumes- of Peutermelk. Dat bevat ‘Immunofortis Progress’ met vitamines die op een natuurlijke manier bijdragen aan een gezond immuunsysteem. Nutrilon draagt bij aan een gezond immuunsysteem. In ieder geval de eerste drie jaar.”

 

Onderin beeld verschijnt onder meer, gedurende enkele seconden, de tekst: “Nutrilon bevat vitamines A, C en D welke bijdragen aan een normale werking van het immuunsysteem”)

 

De klacht

 

Beweerd wordt dat kinderen tot drie jaar speciale groeimelk ‘nodig’ hebben. Dit is onjuist en misleidend omdat niet is aangetoond dat peutergroeimelk onmisbaar is voor de ontwikkeling van een kind. Na een jaar volstaat gewone koemelk.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt zich, samengevat, op het volgende standpunt.

 

Het is mogelijk om met gezonde voeding alle benodigde voedingsstoffen te geven en het immuunsysteem van peuters te ondersteunen. In de praktijk eet echter 79% van de peuters niet volgens de richtlijnen van het voedingscentrum. Om die reden is specifieke voeding zoals Nutrilon Dreumesmelk ontwikkeld, die voedingskundig beter is afgestemd op de behoefte van een opgroeiende peuter dan gewone koemelk en aldus kan bijdragen aan een volwaardig voedingspatroon. In de commercial wordt benadrukt dat peuters een specifieke voedingsbehoefte hebben en melk nodig hebben die beter is afgestemd op deze voedingsbehoefte dan gewone koemelk.

 

Gelet op het voorgaande acht adverteerder de klacht ongegrond.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de commercial wordt door één van de moeders gezegd dat dreumesen nog steeds ‘speciale melk nodig hebben’. Mede gelet op de overige inhoud van de commercial wordt naar het oordeel van de Commissie aldus de indruk gewekt dat het zonder de Dreumesmelk niet mogelijk is om peuters voldoende voedingsstoffen binnen te laten krijgen die bijdragen aan een gezond immuunsysteem. Naar adverteerder heeft erkend, is het echter wel degelijk mogelijk om met gezonde voeding alle benodigde voeding te geven en het immuunsysteem van peuters te ondersteunen. Derhalve is de mededeling dat de peuters speciale melk ‘nodig’ hebben onjuist.

 

Gelet op het voorgaande gaat de reclame-uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 onder bvan de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oor­deel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

 

Op grond van het bovenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.