a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0411

Datum:

19-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclamefolder van het Kruidvat met aanbiedingen geldig van 19 tot en met 24 augustus 2008. Daarin stond onder meer “Gratis Pantène shampoo” “Bij aankoop van minimaal € 10,00 aan boodschappen”.

De klacht

Hoewel klager voor € 15,- had besteed, kreeg hij geen shampoo. De reden daarvan was dat van de boodschappen een homeopatische zalf van VSM deel uitmaakte en dat zelfzorgproducten niet werden “meegerekend”. Nu dat niet uit de advertentie blijkt, is deze misleidend.

Het verweer

Hier is sprake van een misverstand. Klager is niet goed voorgelicht. De zalf had wel moeten worden meegerekend, zodat klager recht heeft op een gratis fles Pantène shampoo. In verband daarmee is aan klager een cadeaubon toegestuurd, waarmee hij alsnog een fles Pantène shampoo kan kopen. De reclame-uiting is derhalve niet misleidend.

De repliek

Klager acht het antwoord van adverteerder ongeloofwaardig. Het personeel van adverteerder heeft klager er, geheel conform adverteerders beleid, erop gewezen dat geneesmiddelen, babyvoeding en tabak bij dergelijke acties buiten beschouwing worden gelaten. Adverteerder heeft zijn advertenties inmiddels aan dit beleid aangepast. Het feit dat aan klager een cadeaubon is gestuurd, betekent niet dat de advertentie niet misleidend was, omdat relevante informatie was weggelaten.

De dupliek

Geneesmiddelen waren toen klager van de actie gebruik wilde maken niet uitgezonderd, maar zijn dat in een later reclame-uiting wel. Dit betekent niet dat de gewraakte folder misleidend was.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder stelt dat klager, nu hij voor € 15,00 aan boodschappen had besteed, een fles Pantène shampoo van 250 ml cadeau had moeten krijgen en dat de bewuste uiting juist is, maar dat door een misverstand klager deze fles is onthouden. Adverteerder heeft echter niet aangetoond of aannemelijk gemaakt dat de verkoper in strijd met de toen geldende instructies heeft gehandeld en dat ten tijde van de gewraakte actie ook een fles Pantène shampoo cadeau gegeven had moeten worden, indien geneesmiddelen deel uitmaakten van het aan boodschappen bestede bedrag van € 10,00.
Blijkens het voorgaande heeft adverteerder onjuiste informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek voordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken