a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00447

Datum:

03-09-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De klacht

 

Tijdens het telemarketinggesprek is aan klaagster onder meer gevraagd of zij een ken­nis­ma­kings­pakket Maxivit Omega-3 TG wilde ontvangen. Klaag­ster, die op dit aanbod is ingegaan, las later op de ver­pak­king van het product dat de dagelijkse dosering niet mag worden overschreden. Bij na­vraag bleek dat bij een gezond voedingspatroon Maxivit Ome­ga-3 TG niet nodig is. Volgens klaagster had adverteerder haar eerder hierop moe­ten wijzen. Overdosering kan tot hoofdpijnklachten leiden. Adver­teerder pro­beert geld te verdienen ten koste van consumenten door vooraf geen concre­te infor­matie te verstrek­ken over het feit dat Maxivit Omega-3 TG overbodig is bij een gezond voedingspatroon. Hierdoor is de informatievoorziening van adverteerder misleidend.

 

Het verweer

 

De producten van adverteerder worden onder streng apothekerstoezicht samengesteld door de leverancier. Het kwaliteitscertificaat valt onder het in de industrie gebruikelijke HACCP keurmerk. Het met klaagster gevoerde telemarketinggesprek was erop gericht  om klaagster kennis te laten maken met de producten van adverteerder. Adverteerder is zorgvuldig omgegaan met de vragen van klaagster.

 

De repliek

 

Klaagster gebruikt nu vis­olie cap­sules waaruit de schadelijke bestanddelen verwijderd zijn. Adverteerder geeft onvol­doende concrete informatie.

 

De dupliek

 

Adverteerder handhaaft zijn standpunt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vaststaat dat adverteerder tijdens het telemarketinggesprek aan klaagster onder meer een kennismakingspakket Maxivit Omega-3 TG heeft aangeboden. Voorts staat vast dat adverteerder daarbij niet heeft gewezen op het feit dat inname van dit product niet nodig is indien men een gezond voedingspatroon heeft. De Commissie is van oordeel dat ad­verteerder hierdoor geen bepaling van de Nederlandse Reclame Code heeft geschon­den. Van een adverteerder kan niet worden gevergd dat hij de consument in het kader van een telemarketinggesprek waarbij een kennismakingspakket wordt aangeboden, ex­pliciet wijst op de mogelijkheid dat het aangeprezen product on­der bepaalde omstan­dig­heden overbodig is. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken