a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00299

Datum:

02-06-2015

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

Het betreft de website www.slimpatchproacai.nl voor zover hierop staat: “De Power Slim Patch is nieuw op het gebied van afslanken de laatste jaren. Het werkt heel simpel. Plaats elke dag een Patch op uw bovenarm of schouder, zodat de natuurlijke extracten kunnen worden opgenomen door uw lichaam. De Slim Patch helpt u om uw eetlust te remmen en kan ondersteuning bieden bij het afslanken. Het is geen Dieet. Je hoeft geen calorieën te tellen en je mag gewoon normaal voedsel eten!”

De klacht

Klaagster stelt, samengevat, dat het twijfelachtig is of het sap van een handvol bessen via een pleister in het lichaam kan worden opgenomen. Aangenomen dat dit lukt, dan is er het probleem dat acai bessen niet afslankend werken. Blijkens een bij de klacht overgelegd artikel uit Wikipedia leveren de bessen 42% van het voedsel van Caboclo bewoners in het Amazonegebied van Brazilië. Het is een levensmiddel maar geen afslankmiddel. In PubMed is geen wetenschappelijk artikel te vinden over de werking van Slim Patch Pro Acai. Kennelijk zijn er geen wetenschappelijke artikelen over dit product verschenen en bestaat er geen bewijs omtrent de afslankende werking ervan.

Het verweer

Dit kan als volgt worden samengevat.

De onderhavige website is nooit een verkoopwebsite geweest. De inhoud van de website was dan ook voornamelijk informatief bedoeld. Omdat er via de website geen aankoop kon worden gedaan, is er geen sprake geweest van enige aanprijzing of reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Inmiddels worden de producten in het geheel niet meer aangeboden. Dit staat sinds enige tijd duidelijk op de website. Ook het feit dat de producten niet meer worden gevoerd, brengt volgens verweerder mee dat geen sprake is van reclame. Er vindt immers geen aanprijzing meer plaats. Voor zover wordt geoordeeld dat de uiting wel als reclame in de zin van artikel 1 NRC moet worden beschouwd refereert verweerder zich aan het inhoudelijke oordeel van de Commissie.

Het oordeel van de voorzitter

1) Gelet op het gevoerde verweer dient in de eerste plaats te worden beoordeeld of de bestreden uiting een reclame-uiting is in de zin van artikel 1 NRC. Deze uiting bevat mededelingen over de werking en het effect van de Slim Patch Pro Acai die onmiskenbaar aanprijzend bedoeld zijn en aldus ook zullen worden opgevat door het publiek. De voorzitter wijst in dit verband op de mededeling dat het product “heel simpel” werkt, helpt bij het remmen van de eetlust en ondersteuning kan bieden bij het afslanken, gevolgd door de tekst: “Het is geen Dieet. Je hoeft geen calorieën te tellen en je mag gewoon normaal voedsel eten!”. Aldus wordt de Slim Patch Pro Acai aangeprezen als een product dat helpt om zonder moeite of aangepaste voeding af te vallen. De uiting dient om die reden als reclame-uiting in de zin van artikel 1 NRC te worden aangemerkt.

2) Aan dit oordeel kan niet afdoen dat men niet direct via de bestreden website een bestelling voor het aangeprezen product kon plaatsen. Ook zonder bestelmechanisme kan een uiting immers als reclame-uiting worden gekwalificeerd. Dat inmiddels op de website staat dat verweerder is “gestopt met het voeren van dit product”, staat evenmin in de weg aan het oordeel dat sprake is van reclame. Voor dit oordeel is niet vereist dat de aanprijzing betrekking heeft op een product dat nog steeds door de verweerder op de markt wordt gebracht. De voorzitter heeft overigens geconstateerd dat het product wel door anderen nog steeds op de markt wordt gebracht.

3) Klaagster heeft gemotiveerd bestreden dat het product Slim Patch Pro Acai de daaraan in uiting toegeschreven werking heeft. Vervolgens heeft verweerder de juistheid van de gestelde werking niet aannemelijk gemaakt. Gelet op het bovenstaande gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 NRC onder b. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken