a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2018/00337

Datum:

07-06-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame.

Bij de beelden van water in de natuur en van activiteiten van verschillende mensen, van wie sommigen SPA drinken, zegt de voice-over:

“Water is op zijn mooist wanneer het puur is. Het gaat zijn eigen weg. Net als wij. Water zit vol energie. Om de wereld te verkennen en om door te gaan. Water speelt eindeloos met vormen en smaken. En net als wij, zet het zijn weg altijd voort. Leef als water.”

Tot slot verschijnen tegen de achtergrond van een landschap zes verschillende flessen SPA in beeld, waaronder SPA INTENSE, SPA FINESSE, SPA REINE en SPA FRUIT,    en vervolgens de (ook door voice-over uitgesproken) mededeling “SPA (logo) Op het leven”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Gezegd wordt: “Water zit vol energie”. Volgens klager is water echter neutraal en bevat het bijvoorbeeld geen koolhydraten. Klager stelt: “vanwaar de energie?”

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De betreffende uiting heet ‘SPA – Leef Als Water’. Water staat hierbij centraal als basis van het leven en – in overdrachtelijke zin – als bron van beweging, plezier en een energieke leefstijl. Binnen die context moet de voice-over worden gezien.

Hiermee tracht adverteerder op een verhalende, artistieke en inspirerende manier over te brengen dat water past bij vele verschillende levensstijlen en activiteiten.

In termen van voedingswaarde wordt energie uitgedrukt in calorieën. Water bevat geen calorieën en daarmee – vanuit voedingswaarde bezien – geen energie. In de bestreden reclame wordt niet gesproken over voedingswaarde of dergelijke specifieke producteigenschappen, maar over de rol die water in abstracte zin speelt in het leven. De intentie van adverteerder is om te inspireren, niet om te suggereren dat water calorieën bevat.

Water wordt juist geadviseerd als gezondste keuze binnen de Schijf van Vijf vanwege de afwezigheid van calorieën. Het is daarom noch adverteerders intentie, noch in haar belang om een dergelijke suggestie te wekken.

 

Het oordeel van de Commissie

De klacht komt erop neer dat klager een vraagteken plaatst bij de juistheid van de mededeling “Water zit vol energie”, nu water volgens hem neutraal is en bijvoorbeeld geen koolhydraten bevat. De Commissie oordeelt hierover als volgt.  

 Waar klager verwijst naar koolhydraten associeert hij het begrip “energie” kennelijk met “voedingswaarde”, die wordt uitgedrukt in calorieën. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de woorden “Water zit vol energie” in de context van de onderhavige reclame niet opvatten als een verwijzing naar de calorische waarde van water, reeds omdat water op zichzelf geen calorieën bevat. Hij of zij zal voornoemde woorden veeleer begrijpen in die zin dat water een zekere kracht heeft, en dat men die kracht op velerlei wijze kan ervaren.

Een suggestie dat water in het algemeen of SPA producten in het bijzonder vol  “voedingswaarde” ofwel calorieën zit(ten) ligt niet in de uiting besloten.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken