a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2019/00261

Datum:

02-07-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een uiting op Facebook. Daarin staat onder de vermelding “Gesponsord” onder meer:

“Borstvoeding is de beste voeding. Er kan een moment komen waarop je borstvoeding wilt combineren met flesvoeding. Lees hier meer”.

Vervolgens is de foto te zien van een vrouw die een kindje, liggend in haar armen, de fles geeft. Bovenin deze foto staat:

“Tips voor de overgang

 van borst- naar flesvoeding”.

Links onderin de foto staat:

“Wil je flesvoeding gebruiken?

 Overleg dan met je consultatiebureau of arts”.

Rechts onderin staat, in de vorm van een logo: “NUTRICIA”. 

Onder de foto staat:

“nutriciavoorjou.nl

 Lees hier de tips

 Voor de overgang van borst- naar fle…                 Meer informatie”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Er mag niet worden geadverteerd voor kunstvoeding. Ondanks de disclaimer, dat borstvoeding het beste is voor je kindje, gaat de onderhavige uiting, met de afbeelding  van een vrouw die een baby voedt met de fles, tegen de regels in.

Blijkens de “comments” kregen ook pas bevallen moeders deze reclame op hun tijdlijn.

Als men op ‘meer informatie’ klikt, komt men op een pagina van de site  https://www.nutriciavoorjou.nl, waarvan klaagster afdrukken overlegt.

Nergens staat: “na 6 maanden”, aldus klaagster. Wel wordt gesteld dat het handig is om nog maar twee borstvoedingen per 24 uur te geven als je moet werken, dit terwijl de meeste moeders na uiterlijk 3 maanden weer moeten werken. 

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

In de onderhavige uiting via Facebook, die afkomstig is van Nutricia, inclusief de Nutricia informatie via de link ‘meer informatie’, waarnaar verwezen wordt in de uiting, worden geen Nutrilon producten getoond en wordt op geen enkele andere manier een link gelegd met het Nutrilon merk. Nu het een uiting van Nutricia betreft, waarin slechts algemene informatie gedeeld wordt en niet geadverteerd wordt met kunstvoeding, is de regelgeving waar klaagster op doelt niet van toepassing.

Via het Nutricia merk wordt slechts algemene informatie verstrekt over (voeding tijdens) de eerste 1000 dagen, om ouders te ondersteunen in deze periode. In de onderhavige uiting over een mogelijke overgang van borst- naar flesvoeding wordt vermeld dat borstvoeding de beste voedíng is en dat er een moment kan komen waarop overwogen wordt borst- en flesvoeding te combineren. Het verstrekken van informatie over een mogelijke overgang van borst- naar flesvoeding ziet Nutricia niet als het adverteren met kunstvoeding.

In de uiting wordt duidelijk vermeld dat borstvoeding de beste voeding is, en verwezen naar consultatiebureau of arts indien ouders flesvoeding willen gebruiken. Borstvoeding is de meest geschikte voeding voor baby’s. Nutricia onderschrijft dit volledig en ondersteunt het geven van exclusief borstvoeding gedurende de eerste 6 levensmaanden. Zij voert dan ook een borstvoedings-stimulerend beleid en hanteert  een strikt beleid ten aanzien van het maken van reclame voor zuigelingenvoeding. Daarbij conformeert Nutricia zich aan de richtlijn 2006/141/EG en haar interne richtlijn  voor de marketing van borstvoedingsvervangers, de ‘Danone policy for the marketing of breast-milk substitutes’, zoals bij het verweer overgelegd. Nutricia handelt daarmee in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving.

Uit opmerkingen geplaatst door lezers van de uiting bleek volgens klaagster dat “deze reclame” ook gedeeld wordt met moeders van pasgeboren baby’s. Klaagster lijkt hiermee wat dit betreft te doelen op de wetgeving zoals neergelegd in de richtlijn 2006/141/EG. Aangezien de uiting echter slechts algemene informatie bevat (zonder link naar het Nutrilon merk en/of producten) en er niet wordt geadverteerd met kunstvoeding, is deze wetgeving niet van toepassing.

Ten overvloede heeft Nutricia, zoals al deels uiteengezet, vermeld dat borstvoeding de beste voeding is, verwezen naar personen die beroepsmatig verantwoordelijk zijn voor de zorg voor moeder en kind, en een baby getoond ouder dan zes maanden. In de uiting wordt de overgang van borstvoedíng naar flesvoeding niet als feit gepresenteerd, maar wordt slechts gesproken over een mogelijke overgang: “er kan een moment komen”. Doordat deze overgang niet als feit wordt gepresenteerd, handelt Nutricia volledíg in overeenstemming met de WHO-richtlijn (World Health Organization rlchtlijn) en biedt ouders ondersteuning bij een mogelijke overgang van borst- naar flesvoeding.

Gelet op het bovenstaande verzoekt Nutricia de Commissie de klacht ongegrond te verklaren.

 

Informatie van de Keuringsraad KOAG/KAG (hierna: de Keuringsraad)

De bestreden uiting betreft naar de mening van de Keuringsraad geen reclame-uiting en valt derhalve buiten de Gedragscode Reclame Zuigelingenvoeding.

In deze uiting wordt immers op geen enkele wijze gerefereerd aan specifieke producten.  Er worden geen Nutrilon producten genoemd of afgebeeld. De uiting is afkomstig van Nutricia en betreft naar de mening van de Keuringsraad informatie voor moeders. Er gelden geen wettelijke beperkingen voor bedrijven om informatie te verstrekken aan pas bevallen moeders.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de bestreden uiting in strijd acht met het verbod om reclame te maken voor zogenaamde volledige zuigelingenvoeding, zoals onder meer neergelegd in artikel 4.1 van de Reclamecode Zuigelingenvoeding. Deze bepaling luidt:

“Reclame voor volledige zuigelingenvoeding gericht op de consument is verboden”. In artikel 2.1 onder a van voornoemde code is “volledige zuigelingenvoeding” gedefinieerd als:

“Voedingsmiddelen die speciaal zijn bedoeld om als voeding voor zuigelingen in de eerste zes levensmaanden te worden gebruikt, en die zolang nog geen passende aanvullende voeding wordt gegeven, volledig aan de voedingsbehoeften van deze zuigelingen voldoen”.

Gelet op het bovenstaande dient de vraag te worden beantwoord of er in dit geval sprake is van reclame voor volledige zuigelingenvoeding. De Commissie oordeelt hierover als volgt.

In de bestreden uiting vestigt Nutricia, een fabrikant van flesvoeding, de aandacht op een mogelijke overgang van borstvoeding naar flesvoeding. In dit verband spoort zij de lezer aan om “de tips” voor die overgang te lezen, door te klikken op “Meer informatie”. Daarbij is ook de website “nutriciavoorjou.nl” genoemd, waarop men volgens klaagster terechtkomt na klikken op “Meer informatie”. Nutricia heeft niet weersproken dat ook pas bevallen moeders de onderhavige uiting op hun tijdlijn kregen.

Anders dan Nutricia stelt, bevat de uiting niet louter algemene informatie, maar heeft deze tevens een wervend karakter voor flesvoeding van Nutricia, in elk geval door de afbeelding van de vrouw die kennelijk naar tevredenheid een flesje geeft, in combinatie met de vermelding in de vorm van een logo: “NUTRICIA”. Daarbij geldt dat uit deze afbeelding niet onmiskenbaar volgt dat het kindje dat de fles krijgt ouder is dan zes maanden. Nu in de bestreden uiting verder ook geen duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen flesvoeding in de eerste zes maanden en flesvoeding daarna, houdt deze uiting mede een aanprijzing in van flesvoeding in de eerste zes maanden oftewel volledige zuigelingenvoeding. Hierdoor is de uiting in strijd is met artikel 4.1 Code van de Reclamecode Zuigelingenvoeding.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 4.1 van de Reclamecode Zuigelingenvoeding. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken