a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00014

Datum:

25-02-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft reclame voor Figurebites:

a. via de webwinkel www.tommyteleshopping.com/figurebites-twee-voor-een.html;

b. op Youtube (www.youtube.com/user/TommyTeleshopping) en  

c. in een televisie-commercial op RTL5, RTL7, Net5 en SBS6.

 

In de onder a bedoelde uiting wordt onder meer gesteld:

“Maak kennis met Figurebites, een heerlijk smakend chocoladesnoepje dat

 daadwerkelijk uw vet absorbeert om snel af te vallen. Van deze chocolade valt u af.

 

Figurebites absorberen het vet in het voedsel dat u eet, het haalt het vet uit uw systeem zodat uw lichaam zich op een natuurlijke wijze van het vet kan ontdoen. Het vet wordt niet opgeslagen in uw lichaam.”

 

In de onder b en c bedoelde uitingen wordt onder meer gezegd:

“Tommy Teleshopping presenteert een heerlijk smakend chocoladesnoepje dat

 daadwerkelijk uw vet absorbeert om snel af te vallen”,

“(…) van deze chocola valt u af”,

“Het enige dat u hoeft te doen is voor de maaltijd één figurebite eten samen met een glas water” en

“Figurebites absorberen het vet in het voedsel dat u eet en het haalt het vet uit uw

  systeem, zodat uw lichaam zich op een natuurlijke wijze van het vet kan ontdoen. Het

  vet wordt niet opgeslagen in uw lichaam, dus het maakt niet uit wat u eet: u wordt

  slanker. De ene dag heeft u nog een uitpuilende maag, de volgende dag is die

  verdwenen”.

   

De klacht

 

Ervan uitgaande dat het hier chocola betreft, is het onwaarschijnlijk dat door de consumptie daarvan gewichtsverlies (“afslanken”) plaatsvindt. Uit klinisch onderzoek blijkt dat dagelijkse consumptie van 6,3 gram polyfenol-rijke donkere chocola gedurende 18 weken geen effect heeft op het gewicht. Enig noemenswaardig effect op absorptie van vetten uit voedsel lijkt daarmee afwezig, laat staan absorptie van buiten de darmen. Dit wordt bevestigd door het gebrek aan enig relevant onderzoek.

Overigens stelt adverteerder dat het product vetarm is en daarmee ook weinig cacaoboter zal bevatten, terwijl daar juist de theoretisch gunstige stoffen in kunnen zitten. Over andere lipiden dan cholesterol is al helemaal niets bekend.

Bij gebreke van wetenschappelijk bewijs van de juistheid van de gebezigde claims acht klager de uitingen misleidend en in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

     

Het verweer

 

De onderzoeken waaraan klager appelleert betreffen niet het aangeboden product.

Adverteerders leverancier heeft, voorafgaand aan de verkoop, diverse studies betreffende het product ter beschikking gesteld. Daarin komt onder andere een representatieve testgroep voor die de tevredenheid met betrekking tot dit product ondersteunt.

Eén van de onderzoeken wordt door adverteerder overgelegd en wel een studie uitgevoerd door het Centro Experimental de Evaluación Cutánea, gevestigd te Barcelona, Spanje, getiteld “Assessment in human of the slimming effect of a food complement” van 25 juli 2012.

 

De repliek

 

Klager heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Het door adverteerder overgelegde (niet gepubliceerde) onderzoek ondersteunt de klacht, immers:

    – het lichaamsgewicht in de groep die behandeld is met Figurebites is gemiddeld met 0,1 en 0,2 kg toegenomen (pag. 18);

    – de gemiddelde buikomvang in deze groep is toegenomen na 14 en 28 dagen, (maar niet statistisch significant) en

    – de overige (objectief vast te stellen) resultaten blijken niet statistisch significant te zijn en kunnen de hypothese, dat Figurebites een afslankend effect heeft, derhalve niet bevestigen.

Met betrekking tot de beweerde vetabsorberende werking van de Figurebites heeft adverteerder zich in het geheel niet uitgelaten.

 

De dupliek

 

Voor afslanksupplementen als Figurebites geldt dat de werking per persoon verschillend is. De gebruikers uit het onderzoekspanel van de klinische studie responderen overwegend positief en het product wordt door een ruime meerderheid van de onderzoeksgroep (64%) aanbevolen.

Adverteerder kan onmogelijk garanderen dat alle gebruikers hetzelfde effect bereiken. Om die reden geldt voor elke aankoop de “30 dagen niet goed geld terug garantie”.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1.

In uiting a staat:

“Maak kennis met Figurebites, een heerlijk smakend chocoladesnoepje dat

 daadwerkelijk uw vet absorbeert om snel af te vallen” en

in de uitingen b en c wordt gezegd:

“Tommy Teleshopping presenteert een heerlijk smakend chocoladesnoepje dat

 daadwerkelijk uw vet absorbeert om snel af te vallen”.

Deze mededelingen moeten worden aangemerkt als gezondheidsclaims in de zin van artikel 2 lid 5 van de EG Verordening nr. 1924/2006 inzake voedings- en gezondheids-claims (hierna: de Claimsverordening). Op grond van artikel 12 sub b van de Claims-verordening zijn gezondheidsclaims die zinspelen op de snelheid of mate van gewichts-verlies bij voorbaat niet toegestaan. Gelet hierop acht de Commissie de aangehaalde claims ten aanzien van gewichtsverlies in strijd met artikel 12 sub b van de Claimsverordening, en daarmee in strijd met de wet als bedoeld in artikel 2 NRC.

 

2.

Klager heeft gemotiveerd weersproken dat de in de bestreden uitingen aan het product Figurebites toegeschreven werking juist is. Met name heeft klager weersproken dat men van het bewuste “chocoladesnoepje” afvalt en dat Figurebites het vet in het voedsel “absorberen”.

Vervolgens heeft adverteerder in het algemeen, zonder nadere toelichting, gewezen op “diverse studies omtrent dit product” en op “tevredenheid met betrekking tot het product bij een testgroep”. Ter onderbouwing van de werking van Figurebites heeft adverteerder (slechts) een rapport betreffende één studie met betrekking tot Figurebites overgelegd, echter zonder daarbij te verwijzen naar onderdelen die voldoende grondslag bieden voor de in de bestreden reclame-uitingen aan het product toegeschreven werking. Ook de in het rapport opgenomen “conclusion” op pagina 21 biedt onvoldoende steun voor die werking. In deze conclusie is sprake van:

–       “a reducing effect of the thigh, hips, and abdomen perimeter, although not statistically significant, after 28 days of use” voor respectievelijk “43%”, 50% en 14% of the panel” en

–       “a reducing effect, on body weight, although not statistically significant after 28 days of use” voor “21% of the panel”.

 

Aldus heeft adverteerder de juistheid van de in de bestreden reclame-uitingen aan het product toegeschreven en absoluut gestelde werking naar het oordeel van de Commissie niet aangetoond.

 

Gelet op het bovenstaande gaan de reclame-uitingen gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend als bedoeld in artikel 7 NRC. 

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken