a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00587

Datum:

15-10-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de verpakking van ‘Unox speciaal klassieke ossenstaart soep met malse stukjes rundvlees, mierikswortel en ui”. In de ingrediëntenlijst staat onder meer dat het product 0,2% ossenstaartvlees bevat alsmede 4,1% rundvleesblokjes.

 

De klacht

In de ingrediëntenlijst staat dat er 0,2% ossenstaartvlees in de verpakking zit. Dat is ongeveer 1 gram. Hierdoor smaakt de soep nergens naar. Klager meent dat een ingrediënt dat wordt genoemd in de aanprijzing van een product duidelijk, met hoeveelheid of percentage,op de voorkant van de verpakking moet worden vermeld om ‘volksverlakkerij’ te voorkomen.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder bestrijdt de door klager gelegde relatie tussen de smaak en de hoeveelheid ossenstaartvlees in de verpakking. De bouillon van de soep wordt getrokken op basis van aanzienlijk grotere hoeveelheden, waarbij de bouillon-bepalende bestanddelen voor het maken van de soep, zoals het vlees aan het staartbot (traditioneel geroosterd en uren gestoofd) hun smaak afgeven. Voor zover de consument al enige verwachting zou koesteren van en/of belang zou hechten aan de aanwezigheid van een bepaalde hoeveelheid ossenstaartvlees, informeert de verpakking hem volledig over de hoeveelheid, zodat, overeenkomstig het door adverteerder geschetste juridische kader, van misleiding geen sprake kan zijn. De naam ‘Ossenstaart soep’ suggereert ook geen bepaalde hoeveelheid ossenstaartvlees in de soep. De afbeelding van de soep op de verpakking toont wel stukjes vlees, maar uit de benaming ‘Klassieke ossenstaart Soep met malse stukjes Rundvlees’ volgt dat dit ‘stukjes Rundvlees’ betreft. Deze worden separaat gedeclareerd in de kwantitatieve ingrediëntendeclaratie op de achterzijde van de verpakking. Ter ondersteuning van haar standpunt verwijst adverteerder naar de beslissingen in de dossiers met nummer 2019/00105, 2019/00211 en 2008/08.0506. Tot slot stelt adverteerder dat een vergelijking met de uitspraken over ‘volkoren’ producten niet opgaat. Bij de gemiddelde consument mag bekend worden verondersteld dat soep het resultaat is van een bereidingsproces met bepaalde smaakmakers die niet noodzakelijkwijze (in herkenbare vorm en/of bepaalde hoeveelheden) in het eindproduct zijn terug te vinden.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Uit de klacht blijkt dat klager het misleidend vindt dat de soep op het etiket op de verpakking ‘ossenstaartsoep’ wordt genoemd, nu het percentage ossenstaartvlees 0,2% bedraagt. Bij de beoordeling of een etikettering voor een consument misleidend kan zijn, volgt uit de rechtspraak dat moet worden uitgegaan van de vermoedelijke verwachting van de normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument op basis van de volledige uiting (HvJ EG 16 juli 1998, C-210/96, ECLI:EU:C:1998:369, inzake Gut Springenheide). En voorts is het uitgangspunt dat deze gemiddelde consument, wiens beslissing tot aankoop wordt bepaald door de samenstelling van een product, eerst de lijst van ingrediënten leest (HvJ EG 26 oktober 1995, C-51/94, ECLI:EU:C:1995:352). Dat de lijst van de in-grediënten op de verpakking staat, kan anderzijds niet uitsluiten dat de etikettering, in zijn geheel beschouwd, de indruk wekt dat het product een ingrediënt bevat dat het in werkelijk-heid niet bevat, wat uitsluitend blijkt uit de lijst van de ingrediënten (HvJ EG 4 juni 2015, C-195/14, ECLI:EU:C:2015:361, inzake Teekanne). Op basis van deze uitgangspunten oor-deelt de voorzitter als volgt.

2)  De naam van de soep is afgeleid van een ingrediënt dat volgens de ingrediëntenlijst op het etiket in zeer beperkte mate als ‘vlees’ aanwezig is (0,2%). Adverteerder heeft gesteld dat de bouillon van de soep wordt getrokken op basis van aanzienlijk grotere hoeveelheden vlees “waarbij de bouillon-bepalende bestanddelen voor het maken van de soep, zoals het vlees aan het staartbot (traditioneel geroosterd en uren gestoofd), hun smaak afgeven”. Het is de voorzitter niet duidelijk geworden hoe dit betoog van adverteerder zich verhoudt tot het feit dat in de ingrediëntenlijst geen melding wordt gemaakt van bouillon of andere bestanddelen die naar ossenstaartbouillon zouden kunnen verwijzen als basis voor de soep. Dit staat in dit geval niet in de weg aan het gebruik van de naam ‘ossenstaartsoep’. De gemiddelde consument zal op basis van de naam en de productomschrijving van de soep (“Klassieke ossenstaartsoep met malse stukjes rundvlees, mierikswortel en ui”) verwachten dat het een specifiek recept betreft waarbij, zoals hier, in enige mate ossenstaart(vlees) als ingrediënt in het product is verwerkt. Er zijn geen richtlijnen voor het percentage (ossenstaart)vlees dat in de ossenstaartsoep aanwezig dient te zijn om deze soep zo te mogen noemen.

3)  Klager meent dat een percentage van 0,2% ossenstaartvlees desalniettemin onvoldoende is om de naam ossenstaartsoep te kunnen rechtvaardigen. De naam ossenstaartsoep zegt echter niets over de hoeveelheid ossenstaartvlees die in het product is verwerkt. Dat op de foto op de verpakking een kop soep is te zien met enkele stukjes vlees, zegt evenmin iets over de hoeveelheid ossenstaartvlees in het product. Dit zijn blijkbaar (mede) de stukjes vlees waarnaar direct boven de foto wordt verwezen (“ossenstaartsoep met malse stukjes rundvlees”). Het product bestaat voor 4,1% uit rundvleesblokjes. Verder maakt de aanduiding ‘serveersuggestie’ op de voorzijde van de verpakking duidelijk dat de afbeelding niet zonder meer het product in de verpakking weergeeft. Als geheel bestaat het product voor 4,3% uit rundvlees. Nu adverteerder op de verpakking verder niet de indruk wekt dat in de soep een aanzienlijke hoeveelheid ossenstaartvlees is verwerkt, mag zij op grond van het geldende juridische kader de onderhavige soep ‘ossenstaartsoep’ noemen. De gemiddelde consument die de samenstelling van de soep van belang acht, kan in de ingrediëntenlijst de hoeveelheid ossenstaartvlees lezen en op basis daarvan beslissen of hij het product wenst te kopen. Het percentage hoeft niet afzonderlijk op de voorzijde van de verpakking te worden vermeld. Op de voorzijde van de verpakking staan geen expliciete mededelingen over ossenstaartvlees als ingrediënt die een onjuiste, misleidende indruk over de samenstelling van het product zouden kunnen wekken. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken