a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00048

Datum:

19-02-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin door een voice-over het volgende wordt gezegd:

“Met goedkope kip lokken supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo ons de winkel in. Maar een kilo kip is geen stuntartikel. Het is een kilo dier. Voor die lage prijzen heeft zo’n plofkip een rotleven gehad. Stop de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo.”

Ondertussen is te zien hoe verschillende delen kippenvlees vanuit hun (voordeel)verpak-kingen komen en zich vormen tot een levende, zittende kip met kale plekken op haar lijf.

 

De klacht

 

De commercial is misleidend, omdat het beeld van de kip dat aan het eind van de commer-cial wordt getoond niet het generale beeld in een vleeskuikenbedrijf is. Het beeld is suggestief en doet de sector ernstig tekort. Klager vraagt zich voorts af sinds wanneer antireclame tegen een product mag worden gevoerd onder vermelding van de naam van een bedrijf dat dit product verkoopt.

 

Het verweer

 

Wakker Dier probeert met de ‘plofkip-campagne’, waarvan de onderhavige televisiecommercial deel uitmaakt, consumenten te laten zien wat de gevolgen van goedkope kip zijn voor het dier. Omdat supermarkten veel stunten met goedkope kip is de prijsdruk heel hoog. Dit veroorzaakt vervolgens een hoge druk om goedkoop te produceren, vaak ten koste van het dierenwelzijn. Wetenschappers hebben vastgesteld dat de plofkip het van alle dieren in de vee-industrie het slechtst getroffen heeft.

Het beeld van de kip aan het eind van de commercial is vorig jaar opgenomen in een Nederlandse zichtstal van de pluimveesector en betreft dus een recent beeld van een bedrijf dat juist als goed voorbeeld door de sector naar voren wordt geschoven. De getoonde kip is een normale plofkip op de slachtleeftijd van bijna 6 weken. De huid aan de achterkant van het dier is op die leeftijd nog deels te zien vanwege het onvolgroeide verenkleed. Wakker Dier heeft van landbouworganisaties of retailers geen klachten over dit beeld ontvangen. In de televisiespot wordt geen overdreven maar een waarheidsgetrouw beeld getoond. 92% van de plofkippen heeft op de slachtleeftijd van amper 6 weken door overgewicht een afwijkende mobiliteit, 57% van de plofkippen is dan kreupel.

In de commercial worden de namen van Albert Heijn en Jumbo genoemd omdat zij de twee grootste verkopers van plofkip zijn. Op de website van Wakker Dier wordt nader toegelicht waarom de keus is gemaakt deze bedrijven bij name te noemen. Blijkens eerdere uitspraken van de Commissie is het met name noemen van bedrijven toelaatbaar. Overigens worden regelmatig bedrijven die goede stappen zetten in campagnes van Wakker Dier positief benoemd.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van Wakker Dier is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de televisiecommercial geeft Wakker Dier haar mening over de stuntprijzen die supermarkten hanteren voor het vlees van plofkippen, die daardoor – zo stelt Wakker Dier – een “rotleven” hebben gehad.  Wakker Dier heeft gemotiveerd aangevoerd dat de hoge prijsdruk als gevolg van het stunten met goedkope kip leidt tot een grote druk op de sector om goedkoop te produceren, wat ten koste van het welzijn van de plofkip gaat.

 

Het staat Wakker Dier in beginsel vrij haar mening te geven over de lage prijzen van kip in (met name genoemde) supermarkten en de nadelige gevolgen daarvan voor het welzijn van de plofkip. De wijze waarop Wakker Dier dat in de onderhavige commercial doet, is naar het oordeel van de Commissie niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code.

De Commissie acht aannemelijk geworden dat voor de commercial geen zieke kip is gebruikt, maar dat de getoonde plofkip is gefilmd in een Nederlandse zichtstal en dus een realistisch beeld geeft van een ‘normale’ plofkip op de slachtleeftijd van circa 6 weken. Voorts is door Wakker Dier toegelicht dat Albert Heijn en Jumbo expliciet in de commercial worden genoemd omdat zij de grootste verkopers van plofkippen zijn. Het is de Commissie niet gebleken dat deze mededeling niet juist is.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken