a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00048A

Datum:

19-02-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin door een voice-over het volgende wordt gezegd:

“Met goedkope kip lokken supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo ons de winkel in. Maar een kilo kip is geen stuntartikel. Het is een kilo dier. Voor die lage prijzen heeft zo’n plofkip een rotleven gehad. Stop de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo.”

Ondertussen is te zien hoe verschillende delen kippenvlees vanuit hun (voordeel)verpak-kingen komen en zich vormen tot een levende, zittende kip met kale plekken op haar lijf.

 

De klacht

 

Klager acht de commercial “walgelijke televisie”, die niet overdag uitgezonden mag worden omdat kleine kinderen zoiets niet horen te zien.

 

Het verweer

 

Wakker Dier probeert met de ‘plofkip-campagne’, waarvan de onderhavige televisiecommercial deel uitmaakt, consumenten te laten zien wat de gevolgen van goedkope kip zijn voor het dier. Omdat supermarkten veel stunten met goedkope kip is de prijsdruk heel hoog. Dit veroorzaakt vervolgens een hoge druk om goedkoop te produceren, vaak ten koste van het dierenwelzijn. Wetenschappers hebben vastgesteld dat de plofkip het van alle dieren in de vee-industrie het slechtst getroffen heeft.

Het beeld van de kip aan het eind van de commercial is vorig jaar opgenomen in een Nederlandse zichtstal van de pluimveesector en betreft dus een recent beeld van een bedrijf dat juist als goed voorbeeld door de sector naar voren wordt geschoven. De getoonde kip is een normale plofkip op de slachtleeftijd van bijna 6 weken. De huid aan de achterkant van het dier is op die leeftijd nog deels te zien vanwege het onvolgroeide verenkleed. Wakker Dier heeft van landbouworganisaties of retailers geen klachten over dit beeld ontvangen.

 

In de televisiespot worden geen overdreven beelden gebruikt of een buitenproportioneel schokkende boodschap verkondigd.  De commercial is ingekocht op de doelgroep 13+, wat overigens niet betekent dat deze niet soms op tijdstippen is uitgezonden dat ook kinderen kijken. Als de spot overdag is uitgezonden, is dit vrijwel altijd gebeurd rond programma’s die op volwassenen zijn gericht. Het maatschappelijke probleem van de plofkip is verschillende malen in het Jeugdjournaal aan de orde gesteld.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van Wakker Dier is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat de klacht aldus op, dat klager de televisiecommercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen acht voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het  subjectieve karakter van die criteria.

 

Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de grenzen van het toelaatbare niet zijn overschreden. In de commercial wordt een confronterend maar realistisch beeld getoond van een plofkip op de gebruikelijke slachtleeftijd van circa 6 weken. Wakker Dier heeft om het maatschappelijk probleem van het welzijn van plofkippen onder de aandacht te brengen geen onnodig schokkende beelden gebruikt. Dit geldt ook voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijd­stippen dat kinderen televisie kijken.Overigens heeft adverteerder meegedeeld dat de reclame in beginsel niet rondom kinderprogramma’s is uitgezonden.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken