a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2014/00213

Datum:

22-04-2014

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin adverteerder “Toon” aanprijst, een digitale kamerthermostaat die inzicht geeft in het energieverbruik van een klant. In de commercial wordt onder meer gezegd: “Nederland wordt snel duurzaam” en “Samen gaan we voor duurzaam”. Voorts wordt gezegd: “Bestaande en nieuwe klanten krijgen nu Toon en installatie cadeau”.

De klacht

Klager stelt dat “Toon” niet gratis is omdat men hiervoor € 3,50 per maand dient te betalen. Daarnaast stelt klager dat adverteerder ten onrechte stelt dat “Toon” duurzaam is, nu het niet mogelijk blijkt dit apparaat te kopen indien men zonnepanelen heeft.

Het verweer

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat het abonnement dat men voor “Toon” dient te betalen maandelijks opzegbaar is, en dat dit abonnement is bedoeld om de klant door middel van updates continu inzicht te geven in kosten, actuele tarieven en aanvullende diensten zoals weers- en verkeersinformatie. Zonder abonnement zijn deze diensten, naar de voorzitter begrijpt, niet of in mindere mate mogelijk. Uitgaande hiervan heeft het abonnement betrekking op bijkomende diensten en betreft het niet een indirecte vergoeding voor “Toon”. Nu ook niet is gebleken dat adverteerder op andere wijze de kosten van “Toon” verhaalt op de consument, mag adverteerder in de onderhavige televisiecommercial stellen dat men “Toon en installatie” cadeau krijgt. Deze mededeling kan immers in de gegeven omstandigheden niet onjuist of misleidend worden geacht.

 

Evenmin acht de voorzitter het misleidend dat adverteerder in de televisiecommercial verwijst naar de bijdrage die “Toon” levert aan duurzaamheid. Adverteerder licht dit in de televisiecommercial aldus toe dat men dankzij “Toon” bewuster kan omgaan met energie. De voorzitter verwijst naar de mededeling: “Wie inzicht heeft in zijn energiegebruik kan er beter mee om gaan”. Aldus is duidelijk welke specifieke invulling adverteerder geeft aan de wijze waarop “Toon” zou bijdragen aan duurzaamheid. Dat “Toon” kennelijk op dit moment nog niet kan worden toegepast in combinatie met zonnepanelen, maakt deze mededeling niet onjuist of misleidend. Overigens zal volgens adverteerder “Toon” medio 2014 ook geschikt zijn voor woningen met zonnepanelen.

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken