a a a
 

Cases uit de praktijk van de Nederlandse Reclame Code

Derde kwartaal 2019
Cases uit de praktijk van de Nederlandse Reclame Code

Ieder kwartaal selecteren wij een aantal cases uit de praktijk van de Nederlandse Reclame Code. Hieronder zes zaken waar de Reclame Code Commissie zich de afgelopen maanden over heeft gebogen.

“… En wat betekent dat dan?”
Het is vrijwel onmogelijk om de radio-, tv-spotjes en folder over de nieuwe Donorwet te hebben gemist. Bij de Stichting Reclame Code is de campagne in ieder geval niet ongemerkt voorbij gegaan:  er is een aanzienlijk aantal klachten binnengekomen over de verschillende uitingen in deze campagne.
Lees meer.

Heb jij trek in hete bloemkolen?
Zes woorden die, in combinatie met het beeld van een ogenschijnlijk naakte vrouw die twee bloemkolen voor haar borsten houdt, goed waren voor een stroom aan klachten en volop aandacht in de media.
Lees meer.

“Een halfje volkoren, alstublieft”
Met enige regelmaat beoordeelt de Reclame Code Commissie klachten over verpakkingen. Na de vanillevla-zaken van afgelopen februari/mei,  is onlangs een aantal zaken behandeld over ‘volkoren’ producten, zoals biscuits, beschuit en Knäckebröd. De klachten kwamen er in het kort erop neer dat de producten ‘volkoren’ genoemd werden terwijl maar een deel van het meel  ‘volkorenmeel’ was.
Lees meer.

Reclame voor jezelf is ook reclame
Wel het filenieuws, maar geen reclames. Daar had een klaagster wel oren naar. Voor €8,99 kocht zij de app Flitsmeister PRO, die werd aangeprezen met “Geen advertenties zien? Maak eerst een account en koop dan PRO voor €8,99 per jaar”. Groot was haar verontwaardiging toen er vervolgens in de app een berichtje verscheen dat zij voor €4,49 een “soundpack” kon kopen, een applicatie waardoor de files je worden voorgelezen door een BN-er.
Lees meer.

Smaakmakertje
Het spaarprogramma van de Dekamarkt heet ‘smaakmakers’ en werkt als volgt: je meldt je aan voor de app, vult je geboortedatum- en jaar in en ontvangt vervolgens elke week 4 aanbiedingen “speciaal voor jou”. Een jonge smaakmaker (geboortejaar 2002) kreeg na het invullen van zijn gegevens een aanbieding voor een “4-pack Grolsch of Kornuit”, terwijl hij minderjarig was.
Lees meer.

Duitsers en humor
De slogan “Net zoveel alcohol als Duitsers humor hebben” krijgt een bijzondere lading als hij gebruikt wordt op een poster van Warsteiner bier met 0,0% alcohol.
Lees meer.

 

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC