a a a
 

Aanpassing Reclamecode Online Kansspelen (ROK)

Aanpassing Reclamecode Online Kansspelen (ROK)

Vanaf donderdag 30 juni 2022 geldt er een totaalverbod voor het gebruik van rolmodellen in reclame van aanbieders van risicovolle kansspelen. Dit vloeit voort uit een wijziging van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.

Deze wijziging van de regeling van de minister voor Rechtsbescherming brengt ook een noodzakelijke wijziging met zich mee van de Reclamecode Online Kansspelen (ROK). Concreet betekent dit het volgende:

  • De definitie van rolmodel uit de ministeriële regeling wordt in de ROK opgenomen. Dat betekent dat ook bekende oud-sporters, acteurs, zangers en influencers als rolmodel worden aangemerkt.
  • Artikel 6.5 sub c ROK, waarin het onder voorwaarden gebruiken van rolmodellen werd geregeld, wordt conform de regeling gewijzigd.
  • De toelichting m.b.t. het bereik bij artikel 6.5 sub c ROK wordt verplaatst naar artikel 9.3 ROK dat gaat over bereik van minderjarigen en jongvolwassenen (omdat de mate van het bereik geen rol meer speelt bij rolmodellen).

Het nieuwe verbod heeft niet alleen betrekking op reclame voor online kansspelen maar ook op reclame voor krasloten, sportweddenschappen (Toto), de totalisator (paardenrennen), casino en speelautomaten. Zie voor de wijziging van de ministeriële regeling de volgende link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-11826.html.

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC