a a a
 

ALERT Koopjedeal maakte misleidende reclame met “personeelsactie”

Koopjedeal maakte misleidende reclame met “personeelsactie”

Klanten van Koopjedeal ontvingen een e-mail over een “speciale Black Friday personeels-actie” met kortingen tot 95%. Volgens Koopjedeal was er sprake van een fout in het mailsysteem, waardoor de e-mail niet alleen naar de personeelsleden was gestuurd, maar naar het hele mailbestand. De klanten mochten echter ook gebruik maken van de personeelsactie.

De Reclame Code Commissie vindt het verweer over ‘een fout’ niet geloofwaardig en de e-mail misleidend. De Commissie gaat uit van een specifieke marketingstrategie van Koopjedeal, die in strijd is met punt 21 van bijlage 1 bij artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De strekking van deze bepaling is dat een adverteerder de consument niet bewust op het verkeerde been mag zetten over  het commerciële doel van de uiting.

Op 17 oktober 2022 heeft de voorzitter van de Reclame Code Commissie Koopjedeal, naar aanleiding van een vergelijkbare reclame-uiting, ook al aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Nu Koopjedeal tegen deze beslissing geen bezwaar heeft gemaakt en opnieuw op een dergelijke wijze reclame maakt, heeft de Commissie besloten om haar uitspraak als Alert onder de aandacht van een breed publiek te brengen.

 

De Reclame Code Commissie is bevoegd om een uitspraak als Alert te verspreiden, bijvoorbeeld wanneer sprake is van een ernstige of herhaalde overtreding van de NRC.

Lees hier en hier de volledige uitspraken in de dossiers 2022/00548 en 2022/00548A van 31 januari 2023.

Interessant artikel?

Deel het met uw netwerk

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC