a a a
 

Opmerkelijke cases

Winnaars in kaart gebracht

Een deur-aan-deur verspreide folder, waarin jouw huis in jouw straat met een pijltje wordt aangewezen, met de tekst: “Voor u in kaart gebracht. Winnaars bij u in de buurt.” Daarvan was een klager niet gediend: hij vond de folder van de Postcodeloterij een inbreuk op de privacy.

Door de straatnaam en het pijltje kon iedereen immers herleiden op welk adres “winnaars” wonen. Niet waar, zei de Postcodeloterij. Als klager ook de achterkant van de folder had gelezen, had hij kunnen zien dat de pijltjes niet op de goede plaats zijn gezet. Anders gezegd: er worden wel huizen aangewezen, maar die zijn willekeurig gekozen en dus niet per se van winnaars. Juíst om de privacy te waarborgen. De klacht is afgewezen.

Lees hier de gehele uitspraak 2019/00249A

Bekijk hier meer opmerkelijke cases.

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC