a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

67 Resultaten voor uw zoekopdracht "vaccin"

Opnieuw zoeken

Status:

Dossiernr:

2023/00512

Datum:

05-12-2023

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website www.djoser.nl voor zover daar op een subpagina een reis naar Ecuador wordt aangeboden. Op deze pagina staat (voor zover voor de klacht relevant): “€50 korting p.p. Alleen in september Gebruik d...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00319 - CVB

Datum:

19-12-2023

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Buitenreclame

Gezondheid
Het College van Beroep (19 december 2023) 1.  De procedure […]   2.  De bestreden reclame-uiting Het betreft de tekst “Haal hier 1 vaccin tegen 6 soorten kanker” op de gevel van een (tijdelijke) vaccinatielocatie op het centraal statio...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00324

Datum:

15-08-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een poster in verband met de “Mis ‘m niet”-campagne van de Rijksoverheid voor de HPV-vaccinatie voor 18- tot en met 26-jarigen. Op de poster staat: “Nu gratis straks € 350”.   Samenvatting van...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00279/A

Datum:

13-09-2022

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een uiting op https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-het-nieuwe-coronavirus/vraag-en-antwoord/coronavaccin-biontech-pfizer-vanaf-5-jaar. Links bovenaan staat de naam, met logo van verweerder. Daaronder...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00279

Datum:

13-09-2022

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een uiting op www.rijksoverheid.nl voor zover daarop de in het oordeel te omschrijven mededelingen staan over de vaccinatie van kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 11 jaar.   Samenvatting van de klacht De ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00418

Datum:

29-03-2022

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Gezondheid
De procedure De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft in dit dossier op 29 november 2021 een tussenbeslissing genomen, waarvan de inhoud als herhaald en ingelast wordt beschouwd.  In de tussenbeslissing zijn verweerder (hierna ook: A...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00619

Datum:

25-01-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Herkenbaarheid adverteerder

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van GSK waarin het volgende wordt gezegd: “Gordelroos. Een vervelende en vaak pijnlijke aandoening die 1 op de 4 mensen treft. Het wordt veroorzaakt door het waterpokkenvirus. Vooral van...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00519/A

Datum:

10-01-2022

Uitspraak:

niet ontvankelijk

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden uiting Het betreft een TV-spot van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarin (terwijl bijpassende beelden worden getoond) de volgende tekst wordt uitgesproken: “Doordat steeds meer mensen gevaccineerd zijn, kunnen we...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00519

Datum:

10-01-2022

Uitspraak:

niet ontvankelijk

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden uiting Het betreft een TV-spot van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarin (terwijl bijpassende beelden worden getoond) de volgende tekst wordt uitgesproken: “Doordat steeds meer mensen gevaccineerd zijn, kunnen we...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00489

Datum:

15-12-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden uiting Het betreft een rompertje voor baby’s dat te koop is in de webshop van de politieke partij VVD. Op de romper staat de volgende tekst: “Met mijn prikjes bescherm ik ook andere kinderen”. Bij de afbeelding van de romper staat,...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00326 - CVB

Datum:

22-12-2021

Uitspraak:

CVB Vrijblijvend Advies Vernietiging = Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
Het College van Beroep [22 december 2021] De bestreden uitingen De klacht is, voor zover in beroep relevant, gericht tegen de volgende uitingen. Een video op YouTube, geplaatst op 30 juni 2021 door VWS. De video bevat beelden van de Jaarbeurs...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00339

Datum:

16-11-2021

Uitspraak:

niet ontvankelijk

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft de door klager op 28 mei 2021 ontvangen brief van het RIVM met als onderwerp “uw uitnodiging voor een coronavaccinatie”, met als bijlage een folder met de kop “Informatie over de vaccinatie tegen corona”.   ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00357

Datum:

27-10-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een radiocommercial, waarin wordt gezegd: “Wil je je laten vaccineren tegen corona, maar heb je nog geen afspraak gemaakt? Stel dat dan niet uit, maar doe het nu. Om meer ruimte te krijgen, en te houden, is je laten ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00426

Datum:

21-09-2021

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

De bestreden uitingen Het betreft uitingen van de Rijksoverheid waarin wordt gewezen op een goedgekeurd vaccin tegen corona en waarin men wordt aangespoord om zich te laten vaccineren (“Het vaccineren kan beginnen.” en “Wij stropen onze mouw op...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00231 - CVB

Datum:

12-10-2021

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Gezondheid
Het College van Beroep [12 oktober 2021] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen een uiting van Pfizer in de ANWB Kampioen. Daarin staat onder de aanhef “Wandelaars weten alles v...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00070 - CVB

Datum:

12-10-2021

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Overige

Gezondheid
Het College van Beroep [12 oktober 2021] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen een poster met het logo van de Rijksoverheid. Op de poster is verder de foto van drie leerlingen te zien...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00335

Datum:

16-08-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de (onder andere) via YouTube verspreide commercial van Heineken, die begint met de tekst “The Night is Young”. Vervolgens is een (buiten)discotheek te zien waar ouderen met elkaar dansen, flirten en Hein...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00335/A

Datum:

16-08-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de (onder andere) via YouTube verspreide commercial van Heineken, die begint met de tekst “The Night is Young”. Vervolgens is een (buiten)discotheek te zien waar ouderen met elkaar dansen, flirten en Hein...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00335/B

Datum:

16-08-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de via social media verspreide commercial van Heineken, die begint met de tekst “The Night is Young”. Vervolgens is een (buiten)discotheek te zien waar ouderen met elkaar dansen, flirten en Heineken bier ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00571

Datum:

30-03-2021

Uitspraak:

vrijblijvend advies (voorzitter)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting van adverteerder op https://mondkapjeseffecten.nl. Daarin staat onder meer: “Dit zijn de effecten. Oordeel zelf! Hier vind je een overzicht met de belangrijkste effecten van het dragen van een mond...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00051/B

Datum:

23-03-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een uiting van “Rijksoverheid” in NRC Handelsblad van 29 december 2020. Daarin staat onder de aanhef “Zo werkt het eerste coronavaccin” onder meer: “Vorige week is het vaccin van BioNTech/Pfizer als eerste co...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00051/A

Datum:

23-03-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een uiting van VWS op televisie, waarin wordt gezegd: “Om jezelf en uiteindelijk de mensen om je heen te beschermen tegen het coronavirus is vaccineren de belangrijkste stap. Dus laten we onze mouwen opstropen. Als w...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00051

Datum:

23-03-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Gezondheid
De bestreden uitingen Het betreft: 1. Een uiting van VWS op televisie, waarin wordt gezegd: “Om jezelf en uiteindelijk de mensen om je heen te beschermen tegen het coronavirus is vaccineren de belangrijkste stap. Dus laten we onze mouwen opstropen....
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00434/A

Datum:

01-12-2020

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Gezondheid
Reclame Code Commissie [1 december 2020]   De bestreden uiting Het betreft de huis-aan-huis verspreide, uit vier pagina’s bestaande folder met als kop “het CORONA VIRUS” en als slotmededeling: “Deze folder is een initiatief van Bezorg...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00434

Datum:

01-12-2020

Uitspraak:

Vrijblijvend advies voor zover nodig

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Gezondheid
Reclame Code Commissie [1 december 2020] De bestreden uiting Het betreft de huis-aan-huis verspreide folder over “het CORONA VIRUS”, meer specifiek de volgende mededeling daarin:         “BIJNA 1900 ZORGPROFESSIONALS!  Een groep ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00071

Datum:

09-03-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een post op het Instagramaccount van “tigerelise” waarin staat, voor zover hier van belang: “Ik heb onlangs de ’22 wekenprik’ gehaald. Een inenting die mijn babyboys de eerste paar maanden tegen kin...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00021

Datum:

30-01-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden uiting Het betreft een uiting van verweerder op haar online platform missnatural.nl. Onder de kop “GEZOCHT: 100 aanstaande MOEDERS voor nieuw GREEN VACCIN!” staat onder meer: “Ben je zwanger en uitgerekend voor 1 augustus 2020? D...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00020

Datum:

30-01-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft de “Vacublend Vaccinatie Actie” van Versapers op de webpagina https://versapers.nl/v-actie-inschrijven. Onder de kop “Vacublend – Vaccineer je kind niet – Inschrijven” wordt toegelicht hoe de acti...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00595 - CVB

Datum:

28-01-2020

Uitspraak:

CVB Vrijblijvend advies bevestiging (met wijziging gronden) = Vrijblijvend Advies

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Buitenreclame

Gezondheid
Het College van Beroep [28 januari 2020] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen een groot spandoek op een aanhangwagen. Op dit spandoek staat onder meer: “Vaccins verzieken de volksg...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00600

Datum:

19-11-2019

Uitspraak:

Vrijblijvend advies

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Buitenreclame

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een billboard langs de A15, ter hoogte van Sliedrecht. In de linker bovenhoek staat: “STICHTING  VACCINVRIJ”, met bijbehorend logo. Daaronder staat, bij de foto van een baby met ontbloot rechterarmpje, met links d...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00094

Datum:

21-03-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Gezondheid
De bestreden uiting   Het betreft een door klaagster via haar brievenbus ontvangen folder (hierna: “de folder), waarbij -zo heeft klaagster het aangeduid: een “pakket van 22 pagina’s” met daarop “handgeschreven aantekeningen” (hierna ook...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00594

Datum:

03-10-2017

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft de website www.cease-theray.com voor zover hierop staat: CEASE Autism Yes, a very effective way to treat autism with amazing results! (…) CEASE Therapy The treatment of autistic children and even adults has matured t...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00500

Datum:

24-08-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op de sub-pagina www.ggdhvb.nl/nieuws/2016/07/Superhero-in-drie-shots waarop onder andere staat: “De GGD Hart voor Brabant vaccineert ook dit jaar op Roze Maandag mannen die seks hebben met mannen ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00500/A

Datum:

24-08-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.ggdhvb.nl/nieuws/2016/07/Superhero-in-drie-shots (een sub-pagina van de website www.ggdhvb.nl) waarop onder andere staat: “De GGD Hart voor Brabant vaccineert ook dit jaar op Roze Maandag ma...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00179

Datum:

24-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.ellendejongboers.nl. Daarin staat onder de aanhef “Vaccinaties” onder meer: “Vaccinatie begeleiding Homeopathie biedt een veilige en unieke ondersteuning bij het geven van inentingen. He...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00178

Datum:

23-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting op www.zinnergie.nl. Daarin staat onder meer, onder het kopje “BEGELEIDING”:   “2. Vaccinatie ondersteunen met homeopathie Het preventief gebruik van homeopathisch gepotentiëerde vaccins v...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00692

Datum:

10-02-2017

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de subpagina ‘Verantwoord vaccineren – hoe doe je dat?’ van de website www.cvkh.nl (http://www.cvkh.nl/wp/homeoprofylaxe/) waarop onder meer staat: “Verantwoord vaccineren – hoe doe je dat? In mijn pr...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00693

Datum:

22-12-2016

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De procedure   Klager heeft op 21 augustus 2016 door middel van het online klachtenformulier bezwaar gemaakt tegen twee reclame-uitingen van adverteerder. De klacht is op 23 augustus 2016 in behandeling genomen. Adverteerder heeft bij brief van 24 a...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00690

Datum:

22-12-2016

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter Het bezwaar wordt als volgt samengevat. 1. Algemeen. Adverteerder kan zich er niet in vinden dat de klacht slechts door één persoon (de voorzitter) is behandeld, in plaats van de Commissie. Zij heef...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00689

Datum:

22-12-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter Het bezwaar wordt als volgt samengevat. Adverteerder betreurt het dat de voorzitter kennelijk niet de moeite heeft genomen om via Pubmed (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed) na te gaan of de bewering ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00691

Datum:

10-10-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de subpagina ‘vaccinaties en ontstoren’ van de website www.dynamis-homeopathie.nl (http://www.dynamis-homeopathie.nl/pages/145247/vaccinaties_en_ontstoren.html) waarop onder meer staat: “Homeopathisch...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00445 - CVB

Datum:

08-11-2016

Uitspraak:

CVB Vrijblijvend advies bevestiging (=Vrijblijvend advies)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Niet)-commerciele reclame
Het College van Beroep [8 november 2016] De grieven Grief 1: de bestreden uiting is ten onrechte als reclame aangemerkt Het is de taak van de overheid om burgers zo goed mogelijk te informeren over orgaandonatie. Een van de middelen daartoe betreft...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00694

Datum:

10-10-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de volgende subpagina’s van de website http://www.klassieke-homeopathie-amsterdam.nl: 1. http://www.klassieke-homeopathie-amsterdam.nl/vaccinaties.html waarop ten tijde van het indienen van de klacht onder me...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00687

Datum:

10-10-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de subpagina ‘vaccinaties’ van de website www.homeopathie-natuurlijk.nl (http://www.homeopathie-natuurlijk.nl/page/vaccinaties) waarop onder meer staat: “(…) Het kan een dilemma zijn om te bepalen of u ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00688

Datum:

10-10-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de volgende subpagina’s van de website www.homeopathieschagen.nl: 1. http://www.homeopathieschagen.nl/homeopathische-profylaxe.html waarop onder meer staat: “Homeopathische Profylaxe (HP) is een wetenschapp...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00258

Datum:

29-07-2016

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De procedure Nadat klager op 15 maart 2016 bezwaar had gemaakt tegen een reclame-uiting van adverteerder en adverteerder bij brief van 27 maart 2016 op de klacht had gereageerd, heeft de voorzitter van de Reclame Code Commissie (hierna: de voorzitter...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00371

Datum:

20-07-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uitingen Het betreft de volgende (mededelingen op) subpagina’s van de website www.homeopathieschipper.nl: 1. http://www.homeopathieschipper.nl /Kinkhoest.htm “Kinkhoest en kinkhoestachtige klachten zijn homeopathisch vaak goed te beh...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00203

Datum:

06-06-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een uiting op www.homeopathiepraktijk-utrecht.nl. Daarin staat onder de aanhef: “Anneke Laurman  Praktijk voor homeopathie”: “Cease Therapie” Cease Therapie is een bijzonder onderdeel van de klassieke homeopat...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00306

Datum:

24-05-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.ikgaopzeker.nl. Klaagster nam kennis van deze uiting, volgens klaagster een “gesponsorde advertentie”, toen zij op 27 maart 2016 Facebook opende. In de uiting staat onder meer:  “Win ee...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00171

Datum:

02-05-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.francmuller.nl/pages/ik-heb-last-van/aids.php. Daarin staat onder de aanhef “AIDS” onder meer: “Het antwoord van de homeopathie De homeopathie heeft geen antwoord op aids als zodanig. De...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00202

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op http://catinka.datact.nl. Daarin staat onder de aanhef “CEASE”: “CEASE autism therapie Dit is een nieuwe effectieve behandelmethode voor autisme en aanverwante stoornissen, zoals: ADHD, PDD-...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00161

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting De klacht is gericht tegen de website http://holistischartsencentrum.nl, voor zover deze betrekking heeft op de CEASE-therapie. Op de homepage staat onder meer: “In het centrum bestaat specifieke kennis en ervaring in de behande...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00157

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.ronhenfling.nl. Daarin staat onder de aanhef “CEASE AUTISME” onder meer: ““THE PROBLEM WITH AUTISM IS YOU’VE GOT A SPECTRUM THAT GOES FROM EINSTEIN DOWN TO SOMEONE WITH NO LANGUA...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00135

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.homeopathieschipper.nl. Daarin staat onder de aanhef “CEASE” onder meer: “CEASE Therapie staat voor Complete Elimination of Autistic Spectrum Expression CEASE Therapie, ontwikkeld door h...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00158

Datum:

28-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.klassiekehomeopathieharen.nl. Daarin staat onder het kopje “CEASE Therapie”: “In de afgelopen jaren is het aantal mensen met chronische gezondheidsproblemen, leer- en gedragsproblemen be...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00217

Datum:

30-03-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website http://www.homeopathie-behandeling.nl/stop-hooikoorts waarop ten tijde van het indienen van de klacht stond: “Stop hooikoorts met de homeopathische Pollenkuur Veel mensen zien met angst en beven de...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00089

Datum:

03-03-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een door adverteerder (“De Homoeopaath”) op www.dehomoeopaath.nl/nieuws/ 3-de-griepvaccinatie.html gepubliceerd bericht met de titel ”De griepvaccinatie” en als subtitel “’De Homoeopaath’ heeft ee...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00088

Datum:

03-03-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een door adverteerder (“De Homoeopaath”) op Facebook geplaatst bericht met onder meer de volgende inhoud: “Kies voor gezondheid en kies voor de homeopathische griepvaccinatie (…) De jaarlijkse griepprik...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00584

Datum:

19-09-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een uiting omtrent de Kruidvat Huisdierenverzekering op www.verzekeringen.kruidvat.nl. Daarin staat onder het kopje “Wat is er niet verzekerd?”: “Vaccinatie, castratie en sterilisatie zijn niet verzeke...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00404

Datum:

01-08-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft reclame voor het product A.Vogel Cranberry Monarda op www.avogel.nl en op www.gezondheidsplein.nl.   De klacht   Klager heeft de volgende bezwaren, waarbij verwezen wordt naar de aanduidingen van de bij ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00214

Datum:

16-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de website www.ikbengeenwatje.nl op de landingspagina waarvan kinderen worden aangemoedigd zich te laten vaccineren.     De klacht   In een reclamecampagne van verweerder, waarin kinderen worden uitgenod...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00214A

Datum:

16-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de website www.ikbengeenwatje.nl, op de landingspagina waarvan kinderen worden aangemoedigd zich te laten vaccineren.    De klacht   Door de op de gewraakte pagina gebezigde teksten worden kinderen onder ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/01042

Datum:

22-12-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Gezondheid
De bestreden uitingen   Het betreft mededelingen met betrekking tot de “jaarlijkse griepprik”: –     in een aan een patiënt gerichte brief van een huisarts waarin de patiënt wordt uitgenodigd voor een griepprik, waaronder de volgende ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00370

Datum:

14-07-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting   Het betreft verweerders website www.degrotegriepmeting.nl., waarop onderaan de pagina staat: “De Grote Griepmeting opereert volstrekt onafhankelijk van welke sponsor of adverteerder dan ook: organisatorisch, inhoudelijk, wete...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/1517/07.0597

Datum:

10-04-2008

Uitspraak:

bevestiging afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft informatiebrochures en via een internetzoekmachine gevonden zoekresultaten voor de diergeneesmiddelen Nobivac KC, Nobivac Ducat en Nobivac Bb op de website www.intervet.nl van Intervet Nederland. De...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0241

Datum:

20-06-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de volgende van Sanofi Pasteur MSD N.V. (hierna Sanofi) en Sanoma Uitgevers B.V. (hierna Sanoma) afkomstige reclame-uitingen:a. de radiocommercial waarin Angela Groothuizen het volgende zegt:“Hallo, ik ben Angela Groothui...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0248

Datum:

29-06-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de reclame-uiting van Intervet Nederland B.V. voor het vaccin Nobivac Bb voor katten, die door diereigenaren van adverteerders website www.intervet.nl kan worden gedownload en die tevens in de vorm van folders door dierenart...
Bekijk uitspraak