a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Status:

Dossiernr:

2018/00695

Datum:

29-10-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanprijzing op de website www.mediamarkt.nl van de Apple Watch Series 4 Nike+ 40 mm zilver aluminium / witte sportloop, voor zover daarbij staat vermeld:
“429,-

Online verkrijgbaar vanaf 21-9-18

In Den Bosch vanaf de releasedatum verkrijgbaar.

INFO                          BESTEL NU”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager heeft op 18 september 2018 een bestelling geplaatst bij adverteerder voor 2 Apple Watch Series 4, met als leverdatum 21 september 2018. Klager had ook bij andere aanbieders gekeken. Coolblue, BCC en Apple zelf gaven op hun website expliciet aan dat dat de levertijd van 21 september niet haalbaar was. Apple sprak van een levering tussen 18 en 25 oktober 2018, BCC had een levertijd van 2 tot 4 weken en Coolblue gaf geen levertijd. Klager heeft dit aan de hand van overgelegde schermafbeeldingen onderbouwd. MediaMarkt heeft deze datum tot 21 september 9.00 uur gehandhaafd. Op 21 september 2018 om 11:46 uur ontving klager een e-mail met de mededeling dat de zending vertraagd is. Klager voelt zich misleid omdat MediaMarkt volgens hem wist dat zij de order niet kon uitvoeren op 21 september 2018, maar deze datum toch heeft gehandhaafd. Het lijkt klager onwaarschijnlijk dat de andere retailers en Apple wisten dat de levertijd uitgesteld was en MediaMarkt als enige niet. Klager gelooft evenmin dat MediaMarkt pas op 21 september 2018 wist dat zij de order niet kon uitvoeren.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

MediaMarkt erkent dat dat de levertijd bij de Apple Watch Series 4 als gevolg van een “procesfout” niet correct is weergegeven. Om een dergelijke fout in de toekomst te voorkomen, zal zij haar interne procedure aanpassen.  

 

Het oordeel van de voorzitter

In de uiting staat dat het horloge online verkrijgbaar is vanaf 21 september 2018.

Klager had er kennelijk juist voor gekozen om het horloge bij MediaMarkt te bestellen, omdat bij andere online bieders een latere of onbekende levertijd is vermeld. Op 21 september 2018 bleek dat het horloge niet geleverd kon worden door MediaMarkt. MediaMarkt heeft erkend dat de levertijd “vanaf 21 september 2018” door een fout onjuist is weergegeven.

Gelet op het voorgaande heeft MediaMarkt geen juiste informatie verstrekt over de beschikbaarheid van het horloge als bedoeld onder de aanhef en b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, in dit geval: het horloge bij MediaMarkt bestellen in plaats van bij een andere retailer of bij Apple zelf, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het bovenstaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken