a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00389

Datum:

12-10-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende twee via google.com gevonden reclame-uitingen van KPN voor de Samsung Galaxy Z Flip:
1. In de linkerhelft van de webpagina een blok bestaande uit de tekst:
“Advertentie shop.kpn.com/samsung/kopen 0800 0402
KPN – Samsung Galaxy Z Flip – nu € 480,- in prijs verlaagd
Actie: nu € 480,- in prijs verlaagd. Bestel de Samsung Galaxy Z Flip bij KPN. Onze abonnementen zijn 5G ready. Koop je nieuwe mobiele telefoon veilig en snel bij KPN. Beste Mobiele Provider. 5G Ready.
Laat 221, Alkmaar – Openingstijden en services kunnen variëren.”
In de rechterhelft van de webpagina staat “Samsung Galaxy Z Flip” met daaronder een aantal afbeeldingen van het toestel.
2. In de linkerhelft van de webpagina een blok bestaande uit de tekst:
“Advertentie shop.kpn.com/samsung/galaxy_z_flip 0800 0402
KPN – Samsung Galaxy Z Flip – nu € 480,- in prijs verlaagd
Actie: nu € 480,- in prijs verlaagd. Bestel de Samsung Galaxy Z Flip bij KPN. Bepaal zelf wat voor bundel je nodig hebt met de vrijheid om het aan te passen. 5G Ready.
Alkmaar – 4 locaties in de buurt.”
In de rechterhelft van de webpagina is een afbeelding van het mobiele toestel te zien met daaronder de tekst:
“Samsung Galaxy Z Fli…
€ 966,69
KPN.com
Gratis verzendi
Van Google”.

De samenvatting van de klacht

Het betreft een onduidelijke advertentie omdat nergens staat dat je de telefoon alleen kan kopen bij KPN als je ook een abonnement hebt of neemt.

De samenvatting van het verweer

In de reclame-uitingen verwijst KPN primair naar het kortingsbedrag dat KPN geeft op het toestel in samenhang met een abonnement, hetgeen gebruikelijk is in de telecombranche. Op grond van de financiële toezichtwetgeving is het KPN als kredietaanbieder niet toegestaan een totaalprijs te vermelden voor het totaalabonnement (inclusief toestelkrediet) zonder de vertoning van een krediettabel. Aangezien daar in deze uiting geen ruimte voor is, vermeldt KPN alleen het kortingsbedrag.
Verder kan KPN klager niet volgen in het standpunt dat de Google-advertentie onduidelijk zou zijn. Uit de zinsnede: “Bepaal zelf wat voor bundel je nodig hebt met de vrijheid om het aan te passen” kan immers worden afgeleid dat er een additionele voorwaarde is verbonden aan de kortingsprijs in die zin dat de prijs voor het toestel alleen geldt in samenhang met de afname van een abonnement.
Voor wat betreft het tweede onderdeel van uiting 2 is de ruimte beperkt voor de zichtbare advertentietekst op Google. Echter, in de door klager overlegde uiting zijn duidelijk puntjes zichtbaar en een tekst die afbreekt. Hieruit valt op te maken dat er nog meer relevante tekst is, die de consument tot zich dient te nemen. Aangezien de gewraakte uitingen niet langer worden gevoerd door KPN, omdat de actie inmiddels in beëindigd, overlegt zij bij haar verweer een afbeelding van een soortgelijke advertentie met tekst die zichtbaar was geweest als klager met zijn muis over de advertentie heen had bewogen. In die tekst staat “met contract, 24 maandelijkse betalingen” hetgeen overeenstemt met het beleid van KPN voor Googleshopadvertenties. Eenzelfde tekst was ook zichtbaar bij de door klager bestreden advertentie.
Dat de prijs van het door KPN aangeboden toestel ver onder de reële marktwaarde ligt, blijkt uit de door klager overlegde afbeelding, waar uiting 2 op is te zien. Op deze afbeelding is ook te zien dat Coolblue hetzelfde toestel aanbiedt voor € 1.499,-, wat ruim vijfhonderd euro meer is. De reden daarvan is dat het business model van KPN primair de afname van abonnementen betreft en niet de verkoop van losse toestellen. KPN biedt toestellen ook los aan met een toeslag maar adverteert daar niet actief mee. KPN betreurt het dat klager hierover door medewerkers van KPN  onjuist is geïnformeerd.

Het oordeel van de Commissie

Beoordeeld moet worden of in de bestreden uitingen voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk wordt gemaakt dat het genoemde kortingsbedrag alleen geldt in combinatie met een abonnement en of de uitingen om die reden misleidend zijn. De Commissie overweegt als volgt.
In de titels van de tekstblokken staat “KPN – Samsung Galaxy Z Flip – nu € 480,- in prijs verlaagd”. Dit is een absolute mededeling. In de titel wordt niet gesproken over het vereiste van een (af te sluiten) abonnement. Dat daaronder staat “Onze abonnementen zijn 5G ready” en “Bepaal zelf wat voor bundel je nodig hebt met de vrijheid om het aan te passen” maakt voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk dat de korting alleen geldt in combinatie met een abonnement. Er is immers geen duidelijk verband tussen die mededelingen en de genoemde prijs. Dat bepaalde informatie zichtbaar is wanneer men de cursor over de tekst beweegt, neemt de verwarring niet weg. Daarbij heeft KPN onvoldoende aannemelijk gemaakt dat de gemiddelde consument op basis van het kortingsbedrag had kunnen en moeten weten dat het ging om een verkoopprijs ver onder de reële marktwaarde en om die reden ervan uit had moeten gaan dat de actie enkel zou gelden in combinatie met een abonnement.
Dat het kortingsbedrag op het toestel alleen geldt in combinatie met een abonnement bij KPN, is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Dat een consument een abonnement moet afsluiten om gebruik te kunnen maken van de actieprijs van het mobiele toestel kan immers van belang zijn voor het besluit om hier al dan niet op het aanbod in te gaan. De consument moet daarom in de uitingen op duidelijke wijze op deze essentiële informatie attent gemaakt worden. Nu dat, zoals hiervoor is overwogen, in het onderhavige geval niet wordt gedaan, kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uitingen zijn  daardoor misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken