a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0279 I/II

Datum:

11-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie van Drogisterij De Rode Pilaren en Bloem Natuurproducten voor het product “50+ Totaal Balans” in De Faam van 21 mei 2008. Deze advertentie vormt een onderdeel van een paginagrote advertentie van Drogisterij de Rode Pilaren. In de advertentie voor 50+ Totaal Balans, dat door Bloem wordt geproduceerd, staat onder meer:
“· Verbetert geheugen en concentratie
· Geeft meer energie
· Beschermt tegen ouderdomsverschijnselen
· Verzorgende invloed op hart en bloedvaten”.

De klacht

Het product 50+ Totaal Balans bevat 36 ingrediënten. Geen enkele Nederlander heeft een tekort aan al deze stoffen in de dagelijkse voeding. De ingrediënten tezamen verbeteren het geheugen en de concentratie niet, geven niet meer energie en beschermen niet tegen ouderdomsverschijnselen. De verzorgende invloed op hart en bloedvaten kan niet worden aangetoond. 50+ Totaal Balans heeft derhalve niet de in de advertentie genoemde werking. De reclame is daarom misleidend.

Het verweer van Drogisterij de Rode Pilaren

Het staat Drogisterij de Rode Pilaren vrij klanten attent te maken op het onderhavige product.
De klacht is gebaseerd op een onwetenschappelijk en willekeurig betoog.
De advertentie voldoet aan de daaraan te stellen eisen.

Het verweer van Bloem

Vitamine B12 is in het product hoog gedoseerd. Deze vitamine helpt bij ouderdomsverschijnselen en concentratiestoornissen. Ook geven B-vitaminen meer energie. Voorts bevat het product Allium sativum, dat goed is voor hart en bloedvaten en een cholesterolverlagende werking heeft. De Ginseng in het product geeft meer energie en helpt bij vermoeidheidverschijnselen. De advertentie voldoet aan de richtlijnen van de KOAG/ KAG.

De repliek

Een deel van de ingrediënten is veel te laag gedoseerd om enig effect te kunnen hebben. De werkzaamheid van 50+ Totaal Balans tegen de in de advertentie genoemde klachten is niet wetenschappelijk aangetoond.

Het oordeel van de Commissie

In de advertentie voor 50+ Totaal Balans worden met betrekking tot dat product een aantal claims gedaan, te weten dat het product het geheugen en de concentratie verbetert, meer energie geeft, beschermt tegen ouderdomsverschijnselen en een verzorgende invloed heeft op hart en bloedvaten. Deze claims zijn, naar klaagster gemotiveerd heeft gesteld, onjuist, althans worden volgens haar niet waargemaakt. Gelet hierop ligt het op de weg van adverteerders om de beweerdelijke werking van het product aannemelijk te maken.

De Commissie constateert dat uitsluitend Bloem stukken heeft overgelegd om de claims te onderbouwen. Voor zover in die stukken wordt ingegaan op de werking van de afzonderlijke ingrediënten van 50+ Totaal Balans, overweegt de Commissie dat het feit dat publicaties over verschillende ingrediënten erop wijzen dat deze ingrediënten, in bepaalde combinaties, een gunstig effect hebben op klachten, nog niet betekent dat 50+ Totaal Balans, ingenomen in de aanbevolen hoeveelheid, de werking heeft die daaraan in de advertentie wordt toegeschreven. Dit laatste blijkt ook niet uit de overgelegde Expert Opinion. In deze Opinion wordt uitsluitend ingegaan op de werkzaamheid van de afzonderlijke ingrediënten van 50+ Totaal Balans, maar niet op de werkzaamheid van het product als zodanig. De Commissie is daarom van oordeel dat adverteerders de beweerdelijke werking van het product onvoldoende aannemelijk hebben gemaakt.

Adverteerders hebben blijkens het voorgaande niet voldaan aan hun verplichting als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Meer specifiek is niet voldaan aan het bepaalde onder b van deze bepaling voor wat betreft de van het gebruik van de producten te verwachten resultaten.

Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

Indien juist is dat de advertentie voldoet aan de richtlijnen van de Keuringsraad KOAG/KAG, leidt dit niet tot een ander oordeel. De Keuringsraad en de Commissie hebben een eigen bevoegdheid voor wat betreft de beoordeling of een reclame-uiting wordt goedgekeurd respectievelijk in overeenstemming is met de Nederlandse Reclame Code wordt bevonden. Dit kan ertoe leiden dat een door de Keuringsraad goedgekeurde uiting door de Commissie ontoelaatbaar wordt geacht.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken