Omschrijving:Het betreft een folder die huis-aan-huis is verspreid in verband met een landelijke opruimingsactie van Kruidvat gedurende de periode van 29 juli 2008 tot en met 9 augustus 2008. In de folder staat onder meer: “Kruidvat ruimt op. Deze week vindt u duizenden drogisterij artikelen voor de allerlaagste prijs. Alle afgeprijsde artikelen zijn voorzien van een groene actiesticker. (…)” Op de achterzijde van de folder staat onder meer “Alleen water is nog goedkoper. Ruim 150.000 Bad & Douche producten”. Op de bijbehorende foto zijn diverse verpakkingen van “Kneipp Douche” te zien met op de voorgrond een groene sticker waarop staat: “Vanaf € 1,50 Kruidvat”. |
De klacht Bij Kruidvat in Oosterbeek waren op 30 juli 2008 geen met groene stickers afgeprijsde producten te koop. Desgevraagd deelde de winkelier mee dat de winkel in Oosterbeek niet aan de opruimingsactie deelnam. Klaagster voelt zich misleid, omdat zij met valse voorwendselen naar de winkel is gelokt. Klaagster was speciaal naar de winkel gegaan om daar Kneipp doucheproducten met korting te kopen. |
Het verweer De producten in de folder zijn zogenaamde “uit assortiment” artikelen. Hiervan was, zoals in de folder staat, een beperkte voorraad. De mededeling van de winkelier dat de winkel in Oosterbeek niet aan de actie meedeed, was niet juist. Op de dag dat klaagster de winkel bezocht, was het door haar gezochte product echter reeds uitverkocht. |
De repliek Op 30 juli 2008 lag de door klaagster gewenste Kneipp Douche wel in de winkel in Oosterbeek, maar zonder groene sticker. Klaagster blijft bij haar standpunt dat er ook geen andere artikelen met een groene sticker te koop waren. |
De dupliek Volgens de voorraad administratie waren de Kneipp producten die onder de actie vielen op 30 juli 2008 volledig uitverkocht. Het gaat daarbij om de Kneipp doucheproducten met een oud etiket.
|
De mondelinge behandelingNu er op 30 juli 2008 in de winkel te Oosterbeek geen producten met een groene sticker te vinden waren, was het actieproduct volgens klaagster in onvoldoende mate aanwezig. Klaagster wijst er op dat hoe meer het product wordt gebruikt en hoe hoger de korting is, hoe groter de voorraad dient te zijn. De communicatie van het winkelpersoneel was bovendien gebrekkig.
|
Het oordeel van de Commissie Nu het om een landelijke actie ging, mocht klaagster erop vertrouwen dat ook de winkel in Oosterbeek aan die actie deelnam. Voorts mocht zij ervan uitgaan dat zij in die winkel producten met een groene sticker zou kunnen kopen, totdat de voorraad zou zijn uitverkocht. Nu er echter op 30 juli 2008 in de winkel in Oosterbeek geen actieproducten aanwezig waren als gevolg van het feit dat deze winkel kennelijk niet aan de actie deelnam, is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van de afgeprijsde producten als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC (nieuw). Immers, uit de folder blijkt niet dat er winkels waren waar geen met een groene sticker afgeprijsde actieproducten te koop waren. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |