a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2009/00025

Datum:

25-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

a.    een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd: “de gegarandeerd laagste

      prijzen van Nederland.”

b.    de navolgende op reclameborden aangebrachte tekst: “Vaste prijs elders lager?

     U krijgt het product gratis en wij passen de prijs aan.”

 

De klacht

De prijsgarantie bleek alleen te gelden met betrekking tot supermarkten, drogisterijen en slijterijen in dezelfde vestigingsplaats als adverteerders vestiging waarmee vergeleken wordt. Van deze voorwaarde wordt in de verschillende uitingen geen melding gemaakt. Gelet hierop acht klaagster de uitingen misleidend en in strijd met de waarheid. 

 

 Het verweer

 

Adverteerder heeft met betrekking tot de verschillende uitingen het volgende aangevoerd.

Ad a. Als één van de “7 Dagelijkse Zekerheden” wordt gegarandeerd dat Jumbo Supermarkten de laagste prijs hanteren. Eén van de voorwaarden om van deze garantie gebruik te kunnen maken, is dat de garantie geldt voor de supermarkten, drogisterijen en slijterijen in dezelfde vestigingsplaats als de Jumbo Supermarkt waarmee wordt vergeleken. Naar de op de garantie van toepassing zijnde regels wordt frequent verwezen. Klaagster heeft de prijzen van artikelen die zij bij de Jumbo-vestiging in Berkel-Enschot had gekocht, vergeleken met de prijzen die voor die artikelen werden gevraagd bij Nettorama in Oisterwijk.

De televisiereclame is op zichzelf niet misleidend en door de grote hoeveelheid uitingen die adverteerder verspreidt, kan deze uiting niet als een op zichzelf staande reclame-uiting worden gezien. Adverteerder speelt alles behalve verstoppertje met de 7 Zekerheden, zodat de klanten daar doorgaans ook van op de hoogte zijn. Desondanks zal in de toekomst ook in commercials als de onderhavige naar de spelregels worden verwezen.

Ad b. Klaagster heeft met de onderhavige tekst vermoedelijk het oog op uitingen in en aan de winkel. Ook ten aanzien hiervan geldt dat adverteerder frequent naar de spelregels verwijst, zowel in de winkel als daarbuiten.  

   

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie overweegt met betrekking tot de verschillende uitingen het navolgende.

Ad a. Iedere reclame-uiting dient als een op zichzelf staande reclame-uiting te worden beoordeeld. Dit betekent dat voor de vraag of een reclame-uiting al dan niet volledig is, niet met succes een beroep kan worden gedaan op in andere reclame-uitingen verstrekte informatie. Een consument kan niet geacht worden van andere c.q. elders geopenbaarde uitingen op de hoogte te zijn.      

In de onderhavige televisiereclame wordt zonder enig voorbehoud gesteld dat adverteerder “de gegarandeerd laagste prijzen van Nederland” hanteert. Niet wordt kenbaar gemaakt dat aan bepaalde voorwaarden moet zijn voldaan om een beroep op deze garantie te kunnen doen.  

 

Ad b. Ook ten aanzien van de onderhavige tekst die, naar adverteerder stelt, staat op  reclameborden die zijn aangebracht in en aan de winkel, geldt dat voor de volledigheid van deze tekst niet met succes  een beroep kan worden gedaan op andere van adverteerder afkomstige reclame-uitingen.

 

Blijkens het voorgaande is in bovenbedoelde reclame-uitingen sprake van het te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.

 

De beslissing

 

Op grond van het onder het oordeel  ad a en b overwogene acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken