Omschrijving:Het betreft een pop-up voor het product MyMessenger op de website www.nttb.nl/htc. |
De klachtOnduidelijk is wat de consequenties zijn van het invullen van een GSM-nummer in deze pop-up. Achter de aansporing om je mobiele nummer in te vullen staat geen verwijzing naar de tekst daaronder. De tekst onderaan de website is lichtgrijs en daardoor slecht leesbaar maar wat nog erger is, is dat deze op een normaal beeldscherm niet scrollbaar is en alleen volledig zichtbaar is als de werkbalk wordt verplaatst naar de zijkant. De tekst wordt pas echt zichtbaar in blauw door deze met de muis te selecteren. Pas dan is te zien hoe de service kan worden opgezegd. |
Het verweerAdverteerder heeft de Nederlandse tafeltennisbond, op wiens website klager de uiting aantrof, geen opdracht gegeven de pop-up daar te plaatsen. Inmiddels is deze weer van de website verdwenen. Voorts is achter het woord “gratis” een asterisk geplaatst die verwijst naar de tekst onderaan de pagina. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie acht de onderhavige uiting waarin -naar adverteerder stelt- bij het woord “gratis” de asterisk ontbreekt, die zou moeten verwijzen naar de onder aan de uiting staande tekst, misleidend. Aldus is niet duidelijk welke voorwaarden voor het aanbod gelden. Zo is onder meer niet duidelijk dat Nu MyMessenger een abonnementsdienst is en dat deelnemers daarvoor een bedrag van € 3,- per week verschuldigd zijn. Adverteerder heeft klagers bezwaar dat de uiting niet scrollbaar zou zijn gemotiveerd weersproken. Gelet op hetgeen adverteerder terzake heeft aangevoerd, is de Commissie van oordeel dat adverteerder aannemelijk heeft gemaakt dat de uiting in principe scrollbaar is, maar dat deze door de wijze waarop klagers pc is ingesteld, voor hem niet leesbaar was. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |