a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0080

Datum:

15-03-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een pop-up voor het product MyMessenger op de website www.nttb.nl/htc.
De tekst op de pop-up luidt:
“DOE MEE EN WIN!
Vul hieronder je mobiele nummer in
En speel direct het spel!
Onder deze tekst staat een blanco vak. Daarnaast is een vak afgebeeld emt de tekst: “VERDER”

De klacht

Onduidelijk is wat de consequenties zijn van het invullen van een GSM-nummer in deze pop-up. Achter de aansporing om je mobiele nummer in te vullen staat geen verwijzing naar de tekst daaronder. De tekst onderaan de website is lichtgrijs en daardoor slecht leesbaar maar wat nog erger is, is dat deze op een normaal beeldscherm niet scrollbaar is en alleen volledig zichtbaar is als de werkbalk wordt verplaatst naar de zijkant. De tekst wordt pas echt zichtbaar in blauw door deze met de muis te selecteren. Pas dan is te zien hoe de service kan worden opgezegd.
Op grond van het vorenstaande acht klager de uiting in strijd met de artikelen 5 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC)

Het verweer

Adverteerder heeft de Nederlandse tafeltennisbond, op wiens website klager de uiting aantrof, geen opdracht gegeven de pop-up daar te plaatsen. Inmiddels is deze weer van de website verdwenen. Voorts is achter het woord “gratis” een asterisk geplaatst die verwijst naar de tekst onderaan de pagina.
Dat de tekst (licht) grijs is, is een gevolg van de instelling van klagers pc. Adverteerder betwist dat de tekst niet scrollbaar zou zijn. Internetters zijn gewend om te scrollen. Dat klager de werkbalk moest verplaatsen, is een gevolg van de instelling van klagers pc. De linken “uitleg/ privacy/ disclaimer/ leveringsvoorwaarden” zijn altijd te zien.
Adverteerder betreurt het dat in deze uiting de asterisk was weggevallen. In adverteerders andere uitingen staat deze wel. Van strijd met de NRC is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie acht de onderhavige uiting waarin -naar adverteerder stelt- bij het woord “gratis” de asterisk ontbreekt, die zou moeten verwijzen naar de onder aan de uiting staande tekst, misleidend. Aldus is niet duidelijk welke voorwaarden voor het aanbod gelden. Zo is onder meer niet duidelijk dat Nu MyMessenger een abonnementsdienst is en dat deelnemers daarvoor een bedrag van € 3,- per week verschuldigd zijn.

Adverteerder heeft klagers bezwaar dat de uiting niet scrollbaar zou zijn gemotiveerd weersproken. Gelet op hetgeen adverteerder terzake heeft aangevoerd, is de Commissie van oordeel dat adverteerder aannemelijk heeft gemaakt dat de uiting in principe scrollbaar is, maar dat deze door de wijze waarop klagers pc is ingesteld, voor hem niet leesbaar was.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken