a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0090

Datum:

03-04-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame voor de Iris camera van Koninklijke KPN N.V..

De klacht

De camera is in grote delen van Nederland -onder meer in Bennebroek- niet bruikbaar omdat daar het UMTS-net van KPN nog niet werkt. In de uiting wordt geen enkel voorbehoud gemaakt of beperking in het gebruik vermeld, zodat de indruk wordt gewekt dat het apparaat in heel Nederland werkt. Om die reden vindt klager de uiting in strijd met de waarheid.

Het verweer

Het KPN UMTS netwerk beslaat ongeveer 90% van Nederland. In Bennebroek geldt een beperkte dekking buiten gebouwen. Omdat de camera door de meerderheid van de Nederlanders kan worden gebruikt, hoeft adverteerder de beperking dat de camera alleen op het UMTS netwerk gebruikt kan worden, niet in de uiting te vermelden.
In de uiting wordt gezegd: “Neem nu bij beeldbellen van KPN de Iris camera”. Beeldbellen is alleen mogelijk op een UMTS telefoon. Tijdens de campagne stond op de KPN website dat UMTS toestellen alleen werken binnen het KPN UMTS gebied. Via Google is allerlei nadere informatie te vinden.

De repliek

Adverteerder erkent dat er ‘blind spots’ zijn maar waarschuwt in de uiting niet dat er een mogelijk probleem is met het aangeboden product. Of het product werkt, moet men kennelijk zelf maar via Google uitzoeken. De uiting is dus misleidend.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder gaat ten onrechte uit van een hoog kennisniveau terzake bij de consument. Dat de Iris camera alleen op het UMTS netwerk gebruikt kan worden – dat op ongeveer 10 % van Nederlands grondgebied niet werkt – is een essentiële voorwaarde waarop de consument in de uiting dient te worden gewezen. Nu deze informatie in de uiting ontbreekt, is de uiting onvolledig en daardoor misleidend. Dat de informatie destijds op de KPN website zou hebben gestaan, doet aan dit oordeel niet af, noch dat het internet terzake een grote bron van informatie kan zijn.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken