a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0092B

Datum:

03-04-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van UPC Nederland B.V., waarin telefoneren en internet bij UPC voor € 19,95 per maand wordt aangeboden.

De klacht

In de uiting wordt niet gezegd dat men automatisch ook abonnee wordt van kabeltelevisie en -radio van UPC. Klager had zijn kabeltelevisieabonnement opgezegd maar heeft van adverteerders klantenservice te horen gekregen dat telefoneren en internet om technische redenen niet zonder een kabeltelevisieabonnement mogelijk is en dus niet van de factuur af kan. Telefoneren en internet bij UPC voor € 19,95 per maand is dus niet mogelijk. Om die reden vindt klager de uiting misleidend.

Het verweer

Klager had vóór het aangaan van het telefonie- en internetabonnement al een kabeltelevisieabonnement.
Naast € 19,95 voor telefoneren en internet is ook € 16,05 voor een kabeltelevisieabonnement verschuldigd.
Een werkende kabelaansluiting is voor een abonnement op telefonie en internet technisch gezien noodzakelijk. De gemiddelde consument mag hiermee bekend worden verondersteld zodat het niet noodzakelijk is om dit in de bestreden uiting afzonderlijk kenbaar te maken.
Dat een werkende kabelaansluiting is vereist, staat in de Algemene Voorwaarden van UPC voor telefonie en internet (artikel 4.1) die bij het aangaan van de overeenkomst aan klager zijn verstrekt en die op de website staan. Voorts wordt de consument hierop gewezen in de eerste stap van het bestelproces.
Ook KPN, Essent en Casema laten de kosten van het kabeltelevisieabonnement in hun reclame-uitingen onvermeld.
In de bestreden uiting staat onder in beeld: “Kijk voor beschikbaarheid en voorwaarden op www.upc.nl”.

Het oordeel van de Commissie

Een telefoon/internet abonnement voor € 19,95 is niet afzonderlijk te koop. Dat bij dit abonnement als voorwaarde geldt dat men over een kabeltelevisieabonnement beschikt, is een zo essentiële voorwaarde dat deze niet in de uiting achterwege had mogen blijven. Aangezien deze informatie in de uiting ontbreekt, acht de Commissie de uiting onvolledig en daardoor misleidend. Dat de voorwaarde wel wordt vermeld in de algemene voorwaarden en in de eerste stap van het bestelproces en dat in de uiting staat: “Kijk voor beschikbaarheid en voorwaarden op www.upc.nl”, doet aan dit oordeel niet af.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken