Omschrijving:Het betreft een advertentie van Direct Home Shopping B.V. in ANBO Vizier van februari 2007 voor de computercursus Computer Vriendelijk van Direct Home Shopping, waarin onder meer het volgende staat: “Het kost u ongeveer 2 – 3 uur van het begin tot het eind”. |
De klachtHet is niet mogelijk om binnen 2 – 3 uur alles onder de knie te krijgen wat er in de uiting wordt opgesomd. Daarom vindt klager de uiting misleidend. |
Het verweerIn 2 – 3 uur heeft men inzicht in de gehele cursus om daarna te kiezen welke onderdelen men wil gaan leren. Ieder weldenkend mens zal begrijpen dat het niet mogelijk is om binnen 2 – 3 uur een volledige computercursus te volgen, maar wel afzonderlijke onderdelen. In de uiting staat dan ook dat men wordt uitgenodigd om de cursus een maand te proberen. |
De repliek Hetgeen adverteerder in het verweer stelt, staat niet in de uiting. Er staat: “Het kost u ongeveer 2 – 3 uur van het begin tot het eind”. Dit wordt gevolgd door een opsomming van wat men allemaal in die 2 – 3 uur leert. Er staat niet dat de 2-3 uur slaat op de afzonderlijke onderdelen. |
Het oordeel van de Commissie In de uiting staat ten aanzien van de cursus Computer Vriendelijk “Het kost u ongeveer 2 – 3 uur van het begin tot het eind”. Vlak daaronder staat: “… en dit is wat u allemaal leert” gevolgd door een opsomming waarin onder meer staat “hoe u zich moet bewegen door Windows, net als een professional”, “Dan leert u ook om Internet te gebruiken (…) hoe u e-mail verstuurt en ontvangt” en “U leert hoe u bestanden kunt aanmaken”, “U leert de beginselen van desktop-publishing” en “en veel, veel meer”. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |