Omschrijving:Het betreft de website www.upc.nl van UPC Nederland B.V., waarop een internet en telefonie abonnement wordt aangeboden en waarop onder meer staat: “chello extreme (..) Geen datalimiet”. |
De klachtAdverteerder past een fair use policy toe. In de uiting staat echter dat er geen datalimiet is en over een fair use policy wordt daarin niet gesproken. Om die reden vindt klager de uiting misleidend. |
Het verweerHet betreffende abonnement heeft geen datalimiet maar wel een fair use policy. Deze wordt genoemd in de Algemene Voorwaarden Breedbandinternet & Telefonie van UPC en is ook te vinden op de website van adverteerder. |
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft gemotiveerd gesteld dat ten aanzien van het bewuste Chello abonnement geen sprake is van een harde limiet aan de hoeveelheid te downloaden data. Adverteerder heeft wel een fair use policy waarbij alleen naar uploads wordt gekeken en die inhoudt dat adverteerder zich het recht voorbehoudt om maatregelen te treffen wanneer hij van mening is dat een klant het netwerk zodanig belast dat andere gebruikers daarvan hinder ondervinden. In de uiting wordt van deze beperking echter geen melding gemaakt. In de uiting staat dat er geen datalimiet geldt, waarbij niet wordt vermeld dat adverteerder in dit verband onder ‘data’ slechts te downloaden en niet te uploaden data verstaat. Nu het bestaan van de fair use policy uit de uiting niet blijkt en voorts daaruit niet blijkt wat deze fair use policy inhoudt, acht de Commissie de uiting onvolledig en daardoor misleidend. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |