a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0171

Datum:

16-04-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie van UPC Nederland B.V. in diverse dagbladen en in abri’s voor digitale televisie van UPC. In de uiting staat onder meer: ”6 maanden gratis uitproberen. Daarna € 9,99* per maand”. Onderaan staat in kleine letters “*Naast de genoemde tarieven betaalt u uw huidige tarief voor het UPC standaardpakket radio/TV (dit kan verschillen per gemeente)”.

De klacht

Het is niet mogelijk om een abonnement bij UPC af te sluiten voor digitale televisie voor € 9,99 per maand. Het is immers noodzakelijk om ook een UPC Standaardpakket Radio/TV af te nemen. Dat dit noodzakelijk is, blijkt niet uit het tekstdeel met de aanbieding en wat de kosten zijn, wordt niet in de uiting vermeld.
De zinsnede: “Naast de genoemde tarieven betaalt u uw huidige tarief voor het UPC standaardpakket radio/TV” impliceert voorts ten onrechte dat elke consument het standaardpakket afneemt.
Essentiële prijsinformatie ontbreekt aldus in de uiting zodat een prijsvergelijking met andere aanbieders, ook door consumenten die het standaardpakket al van UPC afnemen, niet gemaakt kan worden.
Om die reden vindt klager de uiting misleidend en in strijd met artikel 6:194-196 BW.

Er is sprake van recidive omdat de Commissie op 12 september 2006 (dossier 06.0355) adverteerder een aanbeveling heeft gedaan in een vergelijkbare zaak tussen partijen.

Het verweer

Digitale televisie bij UPC kost daadwerkelijk € 9,99. De uiting dient ter aanprijzing van digitale televisie.

Dat sprake is van een supplementprijs blijkt uit de tekst waarnaar door middel van een asterisk wordt verwezen en die in kleinere, maar zeer duidelijk leesbare letters onderaan de uiting staat. Niet valt in te zien waarom een consument zich zou beperken tot het lezen van alleen de grote letters.
Dat de prijs van het UPC Standaardpakket Radio/TV niet in de uiting wordt genoemd, maakt de uiting niet misleidend. Een abonnee kent deze prijs. Deze prijs wordt niet genoemd omdat deze per gemeente verschilt.
Adverteerder bestrijdt dat de uiting impliceert dat elke consument het standaardpakket afneemt. Met de zinsnede: “Naast de genoemde tarieven betaalt u uw huidige tarief voor het UPC standaardpakket radio/TV” wil adverteerder de consument er slechts op wijzen dat men moet beschikken over een abonnement op het standaardpakket om gebruik te kunnen maken van het aanbod.

De mondelinge behandeling

Toelichting klager:
Klager acht de letters van de tekst onderaan de uiting te klein en niet in verhouding met de grote letters. De tekst is bovendien vaag. Onder meer door het ontbreken van het woord “extra” bij de geadverteerde prijs, is onvoldoende duidelijk dat sprake is van een supplementsprijs. Het verschil in prijs van het standaardpakket tussen de regio’s is minimaal.
De uiting dient duidelijk te zijn zonder additioneel onderzoek.

Toelichting adverteerder:
Adverteerder benadrukt dat de indruk dat een analoog en een digitaal pakket tezamen € 9,99 kosten nergens wordt gewekt. Uit de tekst waarnaar met een asterisk wordt verwezen blijkt duidelijk dat sprake is van een supplementsprijs. De uiting richt zich op bestaande abonnees hetgeen ook blijkt uit de zinsnede “Naast de genoemde tarieven betaalt u uw huidige tarief voor het UPC standaardpakket radio/TV”.
Adverteerder legt een kleurenafdruk over van de uiting om de Commissie te tonen dat de tekst goed leesbaar is.
De prijs van het standaardpakket per regio varieert van ongeveer € 9,- tot € 16,- hetgeen wel een groot verschil is.
Nadere informatie zal de prijsbewuste consument op diverse plaatsen kunnen vinden zoals op prijsvergelijking-sites op het internet.

Het oordeel van de Commissie

Niet is vermeld en ook anderszins blijkt uit de uiting niet dat de uiting slechts bestemd is voor bestaande abonnees van het UPC standaardpakket radio/TV.
Indien men niet reeds een abonnement heeft op het UPC standaardpakket radio/TV, geldt dat men dit dient aan te schaffen om gebruik te kunnen maken van het aanbod voor digitale televisie van UPC. Van deze voorwaarde wordt in de uiting echter geen melding gemaakt. Voor een gemiddelde consument is, naar het oordeel van de Commissie, niet duidelijk dat met de aangeboden prijs een supplementsprijs wordt bedoeld.
Wat de tekst “Naast de genoemde tarieven betaalt u uw huidige tarief voor het UPC standaardpakket radio/TV (…)” betreft, is de Commissie voorts van oordeel dat deze door de gehanteerde lettergrootte niet voldoende leesbaar is

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting misleidend. Zij komt hierdoor niet toe aan toetsing van de uiting aan het Burgerlijk Wetboek. De Commissie ziet geen aanleiding deze beslissing openbaar te maken.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken