Omschrijving:TNS-NIPO en Intermediair hebben lezers van het tijdschrift Management Team een enquête gemaild over “de allerbeste ICT dienstverleners van Nederland” resp. “de invloed van de ambtenaar”. Deze tijdschriften wordt uitgegeven door VNU Business Publications B.V.. |
De klachtHet betreft het feit dat klager de hiervoor onder 2 genoemde e-mails heeft ontvangen terwijl hij verweerder had verzocht hem geen reclame via e-mail meer te zenden. Om die reden vindt klager dat verweerder in strijd met artikel 1 lid 3 van de Code Verspreiding Reclame via E-mail (Code e-mail) heeft gehandeld. |
Het verweer Klager heeft zich via internet geabonneerd op de tijdschriften en heeft daarbij het vakje ‘via e-mail’ aangevinkt om aan te geven dat hij via e-mail op de hoogte wenst te worden gehouden van informatie. Klager heeft op beide e-mails geantwoord dat hij deze niet meer wenste te ontvangen. Het verzoek aan Intermediair is direct gehonoreerd maar door een technische fout heeft klager hiervan pas later een bevestiging ontvangen. Verweerder betreurt het dat het verzoek van klager niet direct op juiste wijze is verwerkt door TNS-NIPO. Er is geen sprake van reclame, maar van een onderzoek ten behoeve van een publicatie in de bewuste tijdschriften. Indien sprake mocht zijn van reclame dan is deze niet in strijd met artikel 1.3 Code e-mail omdat de uitkomsten van het onderzoek bestemd zijn voor publicatie in de tijdschriften zodat sprake is van een ‘gelijkaardig product’ in de zin van dit artikel. |
De repliek Het toezenden van een enquête houdt het vragen van een dienst in. Klager heeft zich in 1989, dus niet via internet, geabonneerd op Management Team en Intermediair en kan zich niet heugen dat hem ooit is gevraagd of zijn gegevens mogen worden gebruikt om hem op de hoogte te houden van informatie. Overigens kiest klager er altijd voor om geen informatie te ontvangen. |
Het oordeel van de Commissie Het vragen deel te nemen aan een markonderzoek wordt aangemerkt als het vragen van een dienst en valt aldus onder de definitie van reclame via e-mail in artikel 1.2 onder a van de Code e-mail. Naar verweerder heeft erkend, heeft klager verweerder verzocht hem geen reclame via e-mail meer te zenden. Ingevolge artikel 5.2 Code e-mail is verweerder gehouden om een dergelijk verzoek onverwijld in te willigen. Verweerder is hierbij verantwoordelijk voor door hem ingeschakelde derden. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat adverteerder artikel 5.2 van de Code Verspreiding Reclame via E-mail heeft overtreden voor wat betreft de TNS-NIPO enquête. |