a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0268

Datum:

20-06-2007

Uitspraak:

openbare aanbeveling / ALERT

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aan klager gezonden, geadresseerde mailing van Nationale Postcode Loterij N.V., waarin klager wordt meegedeeld dat hij kans maakt op een studioplaats voor de opnamen van de TV show Postcode Loterij Miljoenenjacht.

De klacht

In de brief staat vetgedrukt “De kans is persoonlijk, zonder enige verplichting!”.
Bij het aanmelden op de site alsook bij telefonische aanmelding blijkt klager, die al vele jaren met de Postcode Loterij meespeelt, eerst een gouden koffer ad € 8,50 te moeten kopen. In klagers geval betekent dit dat hij een extra lot moet kopen. Gelet hierop acht klager de uiting misleidend.

Het verweer

Er bestaat geen verplichting om een lot aan te schaffen om kans te maken op een studioplaats. De code uit de brief kon door middel van een speciale website voor Miljoenenjacht dan wel telefonisch worden geactiveerd, waarmee de aanmelding was voltooid. In december 2006 is eenzelfde brief verstuurd. Naar aanleiding van de aanbeveling van 3 januari 2007 (dossier 06.0537) die daarop volgde, is de tekst op de internetsite verduidelijkt waardoor er geen verwarring meer zou kunnen ontstaan.

Mondelinge behandeling

Mr. Thomas heeft adverteerders standpunt nader toegelicht.
Onderaan de internetpagina waarop men de code kan invoeren staat: “Activeer uw kanscode!”. Als men deze tekst aanklikt wordt de code verwerkt en is de aanmelder toegevoegd aan het bestand van deelnemers en verschijnt de algemene Miljoenenjacht website. In de linker bovenhoek van deze site staat: “U maakt NU kans op de studioplaats! Winnaars krijgen voor 15 mei bericht.”. Midden op deze pagina staat kleiner: “Heeft u al gouden koffers gekozen voor miljoenenjacht?”. Hierdoor is de tekst voor het bestellen van koffers duidelijk losgekoppeld van de mededeling dat men zich heeft aangemeld voor een studioplaats, ook al omdat deelnemers van de Postcode Loterij allemaal al een gouden koffer per lot hebben waarmee ze meespelen. Derhalve wordt niet gesuggereerd dat nog een extra prestatie geleverd dient te worden.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft weliswaar aannemelijk gemaakt dat het niet noodzakelijk is om een lot te kopen teneinde de kanscode te activeren en aldus mee te dingen naar een studioplaats doch dit blijkt niet althans onvoldoende uit de website. Niet althans onvoldoende duidelijk is dat men kan volstaan met het activeren van de kanscode door te klikken op “Activeer uw kanscode!” en dat men geen extra koffers hoeft te kiezen om kans te maken op een studioplaats. Als men “Activeer uw kanscode!” heeft aangeklikt, verschijnt een volgende pagina in beeld waarop de indruk wordt gewekt dat men gouden koffers moet kiezen om de kans op een studioplaats te realiseren. Het is allerminst duidelijk dat men deze website pagina aan zich voorbij kan laten gaan zonder daarmee de kans op een studioplaats te verspelen. Bij de tekst “U maakt NU kans op de studioplaats! Winnaars krijgen voor 15 mei bericht” ontbreekt een duidelijke mededeling daaromtrent evenals een aanklikmogelijkheid in de directe nabijheid van deze tekst waardoor men de website verlaat. Daardoor denkt men in ieder geval nog “gouden koffers”, derhalve nog minstens twee koffers, te moeten kiezen en vervolgens “STAP 1 van 3” te moeten doen en het vlakje “GA VERDER” te moeten aanklikken om de kans op een studioplaats te realiseren.
Nu een voldoende duidelijke mogelijkheid om zonder extra verplichting een kans te maken, ontbreekt, acht de Commissie de uiting misleidend.

Aangezien, anders dan adverteerder stelt, van een verduidelijking van de uiting naar aanleiding van de aanbeveling van 3 januari 2007 (dossier 06.0537) betreffende een vergelijkbare actie geen sprake is en deze nog onverminderd verwarrend is, heeft de Commissie besloten om deze uitspraak openbaar te maken.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voorts maakt zij deze uitspraak openbaar.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken