a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0329

Datum:

11-07-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de navolgende reclame-uitingen van de Sponsor Loerij N.V. voor de “Grootste Bingo Ooit”, die wordt georganiseerd ten bate van het VUmc Cancer Center Amsterdam, te weten
a. drie radioreclames,
b. vier televisiereclames, die gevolgd worden door een tag-on,
c. loten, die op verschillende plaatsen gratis verkrijgbaar zijn en die voorzien zijn van een actienummer waarmee men, na het lot geactiveerd te hebben, aan de Bingo deel kan nemen en
d. een reclame-uiting die op andere wijze in klagers bezit kwam.

De klacht

Als men het lot activeert, wordt er maandelijks € 6,80 afgeschreven. Dit blijkt niet uit uitingen.
Bovendien wordt men overspoeld met loten. Deze liggen zowel bij Praxis als Albert Heijn, terwijl er ook een lot in de Veronica Gids zat.

Het verweer

Op een Bingo-lot staat duidelijk waartoe men zich verplicht indien men meespeelt.
Ook in de machtigingstekst staat dat men adverteerder machtigt om de inleg van € 6,80 per trekking (13 per jaar) van de rekening af te schrijven.
Omdat veel organisaties en bedrijven zich met de actie kunnen identificeren, is de campagne op verschillende plaatsen nadrukkelijk aanwezig.

De repliek

Klager licht de klacht nader toe.

Mondelinge behandeling

Mr. Thomas licht het standpunt van adverteerder toe en legt pleitaantekeningen over.

Het oordeel van de Commissie

In de radio- en televisiereclames wordt men opgeroepen om met de Grootste Bingo Ooit mee te spelen. In sommige uitingen wordt gezegd waar men de Bingo-loten aantreft en in andere uitingen wordt daarbij gezegd dat men een lot moet activeren “per bon, telefoon of via internet”.
De Commissie denkt daarbij aan de mededelingen “(…) er zitten 2 persoonlijk Bingo-loten in. Doe mee, voor uzelf en voor anderen”, (…) dit lot is uw deelname aan de Grootste Bingo Ooit op 1 juli a.s.” en (…) alstublieft, uw lot (…). Bij 10.000 kassa’s in Nederland liggen loten met een uniek nummer. Neem er eentje mee en activeer hem per bon, telefoon of via internet . Doe mee met de Grootste Bingo ooit, (..).
In geen van de uitingen wordt de indruk gewekt dat dit gratis of éénmalig zou zijn.
Ten aanzien van de loten, die bij de kassa’s van een groot aantal winkels lagen en gratis meegenomen konden worden en die onder andere in de Veronica Gids waren bevestigd, overweegt de Commissie dat uit de daarop staande tekst voldoende duidelijk blijkt dat men adverteerder machtigt iedere maand € 6,80 van zijn rekening af te schrijven, zolang men niet schriftelijk heeft laten weten zijn deelname te willen beëindigen.

Het feit dat voor deze Grootste Bingo Ooit via verschillende kanalen zeer intensief reclame wordt gemaakt, levert geen strijd op met de Nederlandse Reclame Code.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken