Omschrijving:Het betreft geadresseerde reclame van UPC Nederland B.V., waarin onder meer staat: |
De klachtIn de uiting wordt gesteld dat een besparing van € 4,95 wordt behaald indien klager overstapt op telefonie AnyTime, in combinatie met chello Extreme. De berekening is echter gebaseerd op de normale prijzen van twee losse abonnement op internet en telefonie, terwijl in de praktijk op de combinatie van die twee abonnementen al een korting wordt toegepast. Overstappen betekent een prijsverhoging van € 4,95. |
Het verweer De mailing is bedoeld voor abonnees die internet en telefonie afnemen als twee afzonderlijke diensten. Door een administratieve fout is de uiting ook toegezonden aan klager die al een pakketkorting ontvangt en € 59,95 per maand betaalt. |
De repliek Blijkens de verhalen op www.chelloo.com is aan vele anderen die al een pakketkorting ontvangen de uiting toegestuurd. Voorts betwijfelt klager het of er nog veel klanten zijn met twee afzonderlijke abonnementen. |
De dupliek Een groot aantal abonnees heeft nog steeds twee losse abonnementen en op die groep was de uiting voornamelijk gericht.
|
Het oordeel van de Commissie Hieraan doet niet af dat naar adverteerder stelt, sprake is van een administratieve fout, omdat het op de weg van adverteerder ligt om bij het verzenden van een dergelijke uiting zorgvuldigheid te betrachten en uit haar eigen klantgegevens af te leiden voor wie de onderhavige aanbieding is bedoeld en voor wie de aanbieding geen voordeel kan inhouden en aldus misleidend kan zijn. De artikelen 3 en 4 CBR zijn niet overtreden, omdat de aangeboden dienst op zich zelf waarheidsgetrouw wordt beschreven en in de uiting onder meer de kosten daarvan staan. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |