Omschrijving:Het betreft een geadresseerde reclame van BankGiro Loterij, waarin klager wordt medegedeeld dat op het laatste cijfer van zijn rekeningnummer een prijs is gevallen, namelijk “een gewonnen speelkans” en waarin staat: “Iedere maand ruim 200.000 prijzen” en “Kijk op www.bankgiroloterij.nl voor een overzicht van alle prijzen”. |
De klacht Er staat: “ruim 200.00 prijzen”. Klagers prijs wordt echter niet uitgekeerd maar wordt ingezet bij de volgende loterij. Hier is klager het niet mee eens. |
Het verweer Het prijzenpakket bestaat uit grote en kleine prijzen, geldprijzen en prijzen in natura. De gewonnen speelkans is één van de prijzen en dit staat uitgewerkt in artikel 8 lid 3 van het deelnemersreglement. De slagzin “Iedere maand ruim 200.000 prijzen” verwijst naar de prijzen waarvan de gewonnen speelkans dus deel uitmaakt. Dit is niet misleidend. |
|
De mondelinge behandelingIn de brief wordt klager op de hoogte gebracht van zijn prijs. Adverteerder bestrijdt dat sprake is van een openbare aanprijzing. De brief wordt aan velen gestuurd. Bij aanmelding via het internet wordt de consument op het deelnemersreglement geattendeerd en bij aanmelding per bon wordt de consument er op gewezen dat een kopie van het deelnemersreglement kan worden opgevraagd.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie wijst de klacht af, omdat het voor de gemiddelde consument duidelijk zal zijn dat een speelkans ter waarde van € 6,75 een prijs is. De uiting is aldus niet misleidend. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |