Omschrijving: Het betreft de volgende uitingen van Garant-o-Matic: a. de advertentie waarin onder de aanhef “Wat een opluchting … u kunt weer alles horen” Audio Vital “Gehoor capsules” worden aangeboden en b. de advertentie met de aanhef ”Wees zuinig op uw ogen” waarin “Beter zien capsules” worden aangeboden waardoor “uw gezichtsvermogen (…) merkbaar beter” wordt. |
De klacht
Het is misleidend te doen voorkomen dat pillen problemen met het gehoor en het zicht zouden kunnen verhelpen. |
Het verweer Adverteerder zal – gelet op hetgeen de KOAG/KAG stelt in zijn brief van 10 september 2007- de claims “de unieke pil brengt uw gehoor en gehoororganen weer opnieuw op gang” en “uw gezichtsvermogen wordt merkbaar beter” corrigeren. De ingrediënten van Audio Vital beïnvloeden in specifieke combinaties en hoeveelheden het gehoor gunstig. Adverteerder legt daarbij een ingrediëntenlijst over en enkele uitdraaien van de website www.pubmed.gov betreffende het effect van magnesium en vitamine C en E. |
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft met betrekking tot het product Audio Vital een lijst met ingrediënten overgelegd en informatie afkomstig van internet over het effect van magnesium en van de vitamines E en C op het gehoor in zijn algemeenheid. Dat adverteerders product Audio Vital de daaraan in de advertentie toegeschreven werking heeft, is daarmee echter niet aannemelijk gemaakt. Evenmin is aannemelijk gemaakt dat de “Beter zien”-capsules de geclaimde werking hebben. |
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |