a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0557

Datum:

04-12-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende via internet verspreide uiting op www.marbeau.nl van Marbeau, waarin bij de aanprijzing van het product Fit Line Q10 onder meer staat: “Q10 (…) ondersteunt bovendien de conditie van het tandvlees (voorkomt los zittende tanden).”

De klacht

Klager is van mening dat de gewraakte uiting:
in strijd met de waarheid is, omdat nooit wetenschappelijk bewezen is dat een verband bestaat tussen parodontitis en Q10;
een schending van de geloofwaardigheid van reclame inhoudt;
appelleert aan gevoelens van angst die mensen kunnen hebben voor het verliezen van hun tanden en kiezen;
misleidend is omtrent de doelmatigheid van het aangeprezen product;
misleidende wetenschappelijke termen bevat, zoals “paradentose”.

Het oordeel van de Commissie

Fit Line Q10 wordt in de vorm van druppels in de handel gebracht en kan om die reden worden aangemerkt als een voor orale nuttiging bestemd middel als bedoeld in de Warenwet. Ingevolge artikel 20 lid 2 sub a van de Warenwet is het verboden eet- of drinkwaar aan te prijzen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte van de mens, of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen. De in de uiting gebezigde claim “Q10 (…) voorkomt loszittende tanden” dient te worden opgevat als een verboden claim in de zin van artikel 20 lid 2 sub a van de Warenwet. De uiting is derhalve in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Nu door adverteerder niet aannemelijk is gemaakt dat Fit Line Q10 de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven, acht de Commissie de uiting tevens misleidend.

Naar het oordeel van de Commissie kan niet worden gesteld dat de uiting een schending van de geloofwaardigheid van reclame inhoudt, noch dat deze appelleert aan angstgevoelens of misleidende wetenschappelijke termen bevat. De term “paradentose” komt in de onderhavige uiting niet voor.

De beslissing

Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen, acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikelen 2 en 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken