Omschrijving:Het betreft de televisiereclame van Casema B.V. met de volgende tekst: Tot slot verschijnen de onderstaande tekst in beeld: televisie Het voordeel in huis” |
De klacht Er wordt reclame gemaakt voor internet, telefonie en televisie, terwijl dit product op diverse plaatsen in Nederland, zoals in Scherpenzeel en in Loosdrecht, niet beschikbaar is. Juist daar wilde klager van het aanbod gebruik maken. Omdat het nog jaren kan duren voor iedereen van het aanbod gebruik kan maken, acht klager de uiting misleidend. |
Het verweer Vanwege de noodzakelijke aanpassingen van het netwerk, dat in sommige gebieden ingewikkeld is, zijn in enkele procenten van adverteerders verzorgingsgebied nog niet alle diensten beschikbaar. De commercial bevat geen absolute claim over de beschikbaarheid. Beoogd is om de voordelen van de diensten an sich te benadrukken. Voorafgaand aan een eventueel abonnement wordt altijd eerst een beschikbaarheidscheck gedaan, waaruit blijkt welke dienst op het desbetreffende adres kan worden geleverd. Bovendien zal het gehele netwerk binnen een relatief geringe periode geschikt zijn voor afname van alle diensten. |
De repliek Klager heeft op zijn adres in Scherpenzeel, dat tot advereerders verzorgingsgebied behoort, al 10 jaar een televisie-abonnement zodat hij mocht veronderstellen dat de uiting op hem gericht is. Nu klager op beide adressen een televisie-abonnement van Casema heeft en op geen van beide adressen van het aanbod gebruik kan maken, waagt hij het te betwijfelen dat slechts in enkele procenten van het verzorgingsgebied nog geen telefonie en internet beschikbaar zijn. |
De dupliek Adverteerder stelt dat de overgrote meerderheid, te weten mee dan 95% van de klanten de aangeboden diensten kan afnemen. Thans worden de werkzaamheden aan het netwerk in de laatste gebieden afgerond. Het streven is dat dit werk binnen enkele maanden voltooid is.
|
Mondelinge behandeling Mr. Eswilder handhaaft hetgeen eerder is aangevoerd en licht het standpunt van adverteerder nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie (26 april 2007) |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie de gewraakte televisiereclame misleidend bevonden. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. De repliek |
De mondelinge behandeling Mr. Eswilder heeft het standpunt van Casema mondeling toegelicht.
|
Het oordeel van het College 1. Blijkens hetgeen namens Casema schriftelijk en mondeling naar voren is gebracht, is in 2 á 3% van het verzorgingsgebied van Casema het netwerk nog niet geschikt voor alle in de gewraakte reclame aangeboden diensten, waarbij het meestal de diensten internet en telefonie betreft. 2. Het College is niet bevoegd zich uit te laten over de vraag welke wijze van reclame maken wel toelaatbaar zou zijn. 3. De stelling van Casema dat andere bedrijven in de telecommunicatiesector op een vergelijkbare wijze zouden adverteren, leidt niet tot een ander oordeel. 4. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |