a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1495/07.0298

Datum:

01-11-2007

Uitspraak:

vernietiging aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Artiq Mobile B.V., waarin wordt gezegd: “Vier Koninginnedag met deze vette jumpstyle versie van het Wilhelmus. SMS Bea aan naar 6464”. Tijdens de reclame hoort men de te bestellen muziek.
In beeld ziet men onder meer de tekst: “Wilhelmus jumpstyle, Nu op jouw mobiel, SMS BEA AAN naar 6464”, een (geanimeerde) dansende oranje leeuw en onderaan de kleiner afgebeelde tekst: “Stop abonnement: BEA STOP € 1.50 p.o.b 6 SMS per week www.sms2.tv”.

De klacht

Klagers zoon verzond een SMS bericht om de bewuste ringtone te ontvangen en ontving daarop een SMS bericht waarin stond dat hij het abonnement stop kon zetten door een SMS bericht te sturen, hetgeen hij direct heeft gedaan. De bewuste ringtone heeft hij niet ontvangen maar er is wel € 30,- van zijn beltegoed afgeschreven.
In de reclame blijkt niet dat het om een abonnement gaat en over de kosten daarvan wordt niet gesproken. Klager vindt het bovendien schandalig dat de uiting op Jetix, een kinderzender, wordt uitgezonden.

Het verweer

Adverteerder richt zich niet op kinderen. Adverteerders doelgroep is zeker niet jonger dan 12 jaar. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leeftijd van de abonnee in Nederland 32 jaar is.
Jetix is geen zender voor kinderen maar een zender voor 13 tot 19-jarigen.

Er is geen verplichte abonnementsduur. De consument kan zelfs al na ontvangst van de eerste gratis ringtone opzeggen. De consument heeft dan de gratis ringtone maar geen abonnement en geen kosten.

In de uiting staat onder de dansende leeuw duidelijk “Stop abonnement: BEA STOP € 1.50 p.o.b 6 SMS per week www.sms2.tv”. Deze tekst bevat het woord “abonnement” en vermeldt de kosten. Ook wordt verwezen naar de website met meer informatie over de dienst. Bovendien wordt er in de eerste SMS expliciet op gewezen dat het om een abonnementsdienst gaat. Klager bevestigt dit laatste in haar klacht.

Klagers zoon heeft 3 abonnementen afgesloten. Hij heeft deze zo’n 10 dagen laten lopen en hij heeft meerdere ringtones ontvangen. Dit verklaart de afschrijving van ongeveer € 30,-.

De mondelinge behandeling

Adverteerder handhaaft zijn standpunt en benadrukt dat continu in beeld staat dat sprake is van een abonnement.

Het oordeel van de Commissie (4 juli 2007)

De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting misleidend acht in de zin van artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Hoewel kinderen niet de primaire doelgroep van adverteerder zijn, acht de Commissie de uiting toch mede gericht op kinderen gelet op de aard van het product, de vormgeving van de uiting waarin een springende leeuw centraal staat en het medium waarop de uiting is uitgezonden. Jetix is een televisiezender met cartoons voor kinderen van 6 jaar en ouder waar aldus (ook) kinderen naar kijken. Gelet op het vorenstaande is de KJC van toepassing.
Reclame die geheel of gedeeltelijk tot kinderen wordt gericht, mag volgens artikel 1 van de KJC niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product. Rekening dient te worden gehouden met het bevattingsvermogen en verwachtingspatroon van kinderen.

Door de muziek, de vormgeving met de dansende leeuw, de gesproken tekst en de prominent afgebeelde tekst over de ringtone, wordt de indruk gewekt dat een ringtone wordt aangeboden, terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden. Ook zal door de hierboven genoemde elementen de kleiner, onder in beeld weergegeven tekst: “Stop abonnement: BEA STOP € 1.50 p.o.b 6 SMS per week www.sms2.tv” niet genoeg opvallen. Voorts is deze tekst zelf onvoldoende duidelijk, omdat niet aanstonds voor een ieder duidelijke afkortingen zijn gebruikt en uit deze tekst niet blijkt dat in feite een abonnementsdienst wordt aangeboden en wat deze kost. Zeker kinderen zullen zich niet, althans onvoldoende, realiseren dat sprake is van een abonnement en wat de kosten daarvoor bedragen. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting misleidend voor kinderen. Dat het abonnement direct kan worden stopgezet en dat in een later stadium, na het bestellen van de gratis ringtone per SMS, direct een SMS zou worden gezonden waarin wordt bevestigd dat sprake is van een abonnement, doet aan dit oordeel niet af, omdat de bestreden uiting op zichzelf beschouwd niet misleidend mag zijn.

Reclame mag ingevolge artikel 7 NRC niet misleiden over onder meer de inhoud en de eigenschappen van hetgeen wordt aangeboden. Reclame dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn. In de uiting wordt op prominente wijze een gratis ringtone aangeboden. Onderin de uiting staat: “Stop abonnement: BEA STOP € 1.50 p.o.b 6 SMS per week www.sms2.tv” waaruit, zoals hierboven reeds is overwogen, niet blijkt dat in feite een abonnementsdienst wordt aangeboden. Door de wijze waarop adverteerder zijn aanbieding presenteert, wordt aldus de indruk gewekt dat een ringtone wordt aangeboden, terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting onduidelijk en onvolledig en daardoor misleidend, ook voor anderen dan kinderen.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

I.
Ten onrechte heeft de Commissie de televisiereclame misleidend bevonden, ook voor anderen dan kinderen.
De reclame is ook op andere zenders dan Jetix uitgezonden en Artiq is van mening dat de reclame op zichzelf niet is gericht op kinderen (personen van 12 jaar en jonger).

II.
Ten onrechte heeft de Commissie overwogen dat in de televisiereclame “op prominente wijze een gratis ringtone” wordt aangeboden.
Er wordt geen gratis ringtone aangeboden, laat staan op “prominente wijze”. Het woord “gratis” wordt alleen gebruikt in internetuitingen van Artiq.
Evenmin wordt de indruk gewekt dat het zou gaan om een gratis ringtone. Er wordt reclame gemaakt voor een ringtone die onderdeel uitmaakt van een abonnementsdienst en dit blijkt wel degelijk uit de reclame. Gedurende de gehele reclame is duidelijk te lezen: “STOP ABONNEMENT”. Zeker voor anderen dan kinderen wordt voldoende duidelijk gemaakt dat het gaat om een abonnementsdienst.
Daarnaast wordt in de reclame verwezen naar de website www.sms2.tv. Op deze website zijn de voorwaarden duidelijk vermeld en wordt ook (nog eens) duidelijk vermeld dat het om een abonnementsdienst gaat. Het is gebruikelijk om in televisie-reclames die van korte duur zijn voor nadere informatie te verwijzen naar een website en in de rechtspraak wordt een dergelijke verwijzing in het algemeen ook voldoende geacht.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van Artiq is nader toegelicht.
Desgevraagd is meegedeeld dat ringtones, al naar gelang de keuze van de aanbieder, al dan niet in de vorm van een abonnement worden aangeboden.
Voorts wordt opgemerkt dat het begrip “AAN” in de zinsnede “SMS BEA AAN naar 6464” erop duidt dat een abonnement wordt aangeboden.

Het oordeel van het College

De grieven lenen zich voor gezamenlijke behandeling.

Het College stelt voorop dat -anders dan de Commissie heeft overwogen- in de televisiereclame geen gratis ringtone wordt aangeboden. Het woord “gratis” komt in de uiting niet voor. Evenmin wordt gesuggereerd dat er sprake zou zijn van een gratis ringtone. In zoverre is het beroep gegrond.

De gewraakte reclame moet worden aangemerkt als een op zichzelf staande reclame-uiting en dient als zodanig te voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het College deelt het oordeel van de Commissie dat deze reclame misleidend is, ook voor anderen dan kinderen en overweegt daartoe het volgende.
In de reclame wordt de kijker door de voice-over aangespoord om Koninginnedag te vieren met een -in de reclame ten gehore gebrachte- “jumpstyle versie van het Wilhelmus” en daartoe een sms-bericht te sturen. Daarbij is te lezen: “Wilhelmus jumpstyle, nu op jouw mobiel, SMS BEA AAN naar 6464”. Verder bevat de uiting de mededeling “Stop abonnement: BEA STOP € 1,50 p.o.b. 6 SMS per week www.sms2.tv”. Naar het oordeel van het College blijkt uit het geheel van de uiting, waarin -wat betreft een abonnement- slechts gesproken wordt over het stoppen van een abonnement, voor de gemiddelde in aanmerking komende consument onvoldoende duidelijk dat een abonnementsdienst wordt aangeboden. Het –naar Artiq stelt op een abonnement duidende- begrip “AAN”, waarvan de betekenis niet van algemene bekendheid kan worden geacht, geeft ter zake ook onvoldoende duidelijkheid.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College vernietigt de beslissing van de Commissie, voor zover de Commissie heeft overwogen dat een gratis ringtone wordt aangeboden en bevestigt deze beslissing, voor zover daartegen beroep is ingesteld, voor het overige.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken