a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1497/07.0320

Datum:

18-10-2007

Uitspraak:

vernietiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een door de Nationale Postcode Loterij N.V. aan klager op 21 mei 2007 gezonden e-mail betreffende “Miljoenenjacht Online” met als onderwerp: “Cadeautje! Pak die drie gratis koffers…”.

De klacht

De koffers zijn niet gratis. Als men aan het einde van alle stappen (‘verder’) is, blijkt dat men een extra lot moet kopen. Gelet hierop is de uiting in strijd met de artikelen II.3 en II.6 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de Kansspelen (RVK).

Het verweer

Rond het televisieprogramma “Miljoenenjacht” werd het internetspel “Miljoenenjacht online” georganiseerd, waarbij men wekelijks prijzen kon winnen. Op een online spaarkaart moest men zoveel mogelijk koffers verzamelen en bij een volle spaarkaart maakte men kans op prijzen. Er werden aanwijzingen gegeven om de koffers te vinden. Voor het verzamelen van koffers hoefde men niets te betalen. Deze zijn gratis.

Mondelinge behandeling

Klaagster lichtte haar standpunt nader toe. Ze deelde mee dat ze al jaren met 10 loten meespeelt en adverteerder een warm hart toedraagt, alsook dat ze veel ervaring met de computer heeft. Ze volgde het programma, waarbij ze een getal en een prijs moest kiezen, tot ze niet meer verder kon en toen moest ze aangeven met hoeveel kanjerpunten ze wilde meespelen. Vervolgens werd er € 8,50 van haar rekening afgeschreven. Nadat ze zich telefonisch over deze gang van zaken had beklaagd, is dit gedrag wel onmiddellijk teruggestort. De snelheid waarmee dat gebeurde, deed haar vermoeden dat ze wellicht niet de enige was die ongewild een lot had gekocht. Het verzamelen van koffers kan dan wel gratis zijn, maar als men tot het einde meespeelt, moet men een kanjerpunt aanschaffen.

Mr. Thomas deelt mee dat het gaat om een zoektocht naar koffers en dat er geen lot en ook geen kanjerlot gekocht hoeft te worden. Op de door adverteerder overgelegde overzichtspagina staat linksonder “koop loten” en alleen als men deze tekst aanklikt, koopt men loten. Het spel is gratis. Het is geen onderdeel van een loterij. Desgewenst kan adverteerder laten zien hoe het spelverloop is.

Het oordeel van de Commissie (11 juli 2007)

Klaagster -die al jaren met 10 loten meespeelt en besloot om aan de Miljoenenjacht online deel te nemen omdat ze daartoe geen extra loten zou hoeven kopen- stelt dat het haar, ondanks het feit dat zij veel ervaring heeft met computers, niet mogelijk was om de koffers te verzamelen en kans te maken op een prijs, zonder tot slot gedwongen te worden toch een lot of kanjerpunt te kopen. Adverteerder stelt dat het wel degelijk mogelijk was om deel te nemen zonder extra loten te kopen, maar heeft onvoldoende duidelijk gemaakt dat deze mogelijkheid in de uiting voldoende kenbaar wordt gemaakt.
Nu niet is gebleken dat in de uiting een voldoende duidelijke mogelijkheid wordt gegeven om zonder de aanschaf van extra loten aan het spel deel te nemen, acht de Commissie de uiting misleidend en in strijd met artikel II.3 RVK.
Van een aanbod tot uitbreiding van het aantal trekkingen in combinatie met een inlegverhoging is geen sprake zodat de Commissie de klacht dat de uiting in strijd zou zijn met artikel II.6 RVK afwijst.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel II.3. van de Reclamecode voor Kansspelen en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

Ten onrechte heeft de Commissie de uiting in strijd bevonden met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen en daartoe overwogen dat onvoldoende duidelijk is dat de mogelijkheid wordt geboden om zonder aanschaf van extra loten aan het spel “Miljoenenjacht online” deel te nemen.

De deelname aan voornoemd spel was gratis en het ging erom wekelijks zo veel mogelijk koffers te verzamelen. Met de gevonden gratis koffers maakte de speler kans op de prijzen van die week. Daarnaast konden de koffers op de online spaarkaart van die week worden geplakt. Door wekelijks een spaarkaart vol te krijgen, dong men aan het einde van het internetspel mee naar de hoofdprijs, een MINI Cooper. Aan het verzamelen van de koffers was geen verplichting tot het aanschaffen van loten verbonden.
Elke speler kreeg een Persoonlijke Pagina waarop het laatste nieuws over het spel en het aantal verzamelde koffers werden weergegeven. In de gewraakte e-mail werd geïntimeerde erop gewezen dat aan de voorraad op haar pagina drie gratis extra koffers waren toegevoegd.

Op de verschillende pagina’s van het internetspel werd de mogelijkheid geboden om via links loten tot deelname aan de Postcode Loterij te activeren. Die links maakten echter geen deel uit van het internetspel als zodanig. Klikte men op één van die links, dan kwam men op een “verkooppagina”, waarop duidelijk werd aangegeven dat men loten aanschafte voor deelname aan de Postcode Loterij.

In onderdeel 5 van de beslissing van de Commissie staat dat klaagster op een gegeven moment moest aangeven met hoeveel kanjerpunten ze wilde gaan meespelen. Dit is niet mogelijk. Kanjerpunten kan men alleen sparen door met een lot aan de loterij deel te nemen en deze kunnen niet worden gekocht: bij elke trekking waarbij met een lot geldig wordt meegespeeld, spaart de deelnemer vanaf 1 januari van het desbetreffende kalenderjaar automatisch een kanjerpunt.

De reactie van geïntimeerde

De grieven zijn gemotiveerd weersproken.

Geïntimeerde heeft onder meer het volgende naar voren gebracht.
Het verzamelen van koffers bracht inderdaad geen kosten mee. Thans is zij niet meer in staat elke stap, elke klik en elke pagina van het spel weer te geven. Wel weet zij dat ze een knop moest aanklikken voor het koffernummer en toen uitkwam op koffernummer 16. Deze koffer moest zij op een later moment “activeren”. Geïntimeerde beschikt niet over afdrukken om aan te tonen op welk moment het spel niet meer gratis was. Wel weet zij dat zij, om te voorkomen dat er maandelijks nog meer loten van haar rekening zouden worden afgeschreven, tweemaal het spel onderbrak en uitlogde. Een dag later speelde geïntimeerde het spel helemaal uit, met als gevolg dat er een nieuw lot aan haar 10 loten werd toegevoegd en het desbetreffende bedrag via automatische incasso van haar bankrekening werd afgeschreven.
In de praktijk bleek het internetspel dus niet gratis te zijn. Geïntimeerde wijst in dit verband op de omschrijving van de automatische afschrijving, waarin duidelijk gewezen wordt op koffer 16.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van de Postcode Loterij is nader toegelicht. Onder meer is het volgende aangevoerd.

Het verzamelen van kanjerpunten begint aan het begin van ieder kalenderjaar opnieuw.
Twee keer per jaar zendt de Postcode Loterij het televisieprogramma Miljoenenjacht uit. Aan het einde van dit programma moet de finalist koffers kiezen. Het bedrag dat de finalist wint, wordt ook uitgekeerd aan één van de deelnemers van de Postcode Loterij, die meespelen met hetzelfde koffernummer als de finalist. Aan elk lot wordt een koffernummer toegewezen waarmee de deelnemers meespelen. Dit koffernummer wordt op het bankafschrift vermeld.
Zoals op de screenshots in de bijlage bij het beroepschrift is te zien, bevond zich onderaan iedere pagina van het online spel een link naar de verkooppagina. De link bestond uit een button met de tekst: “KOOP LOTEN”. Als men hierop klikte, kwam men op de “verkooppagina”, waarop duidelijk werd aangegeven dat men loten aanschafte voor deelname aan de Postcode Loterij.

Op de vraag of het mogelijk was dat geïntimeerde in het kader van het spel “Miljoenenjacht online” iets moest kopen, wordt geantwoord dat dit uitsluitend mogelijk was na het klikken op de knop “KOOP LOTEN”.
Desgevraagd wordt meegedeeld dat het spel eindigde met de mededelingen: “Goed gedaan. Top, je kaart is vol. Kijk zondag naar Miljoenenjacht”.

Het oordeel van het College

Naar het oordeel van het College heeft de Postcode Loterij voldoende aannemelijk gemaakt dat de koffers – anders dan in de klacht wordt gesteld – gratis waren en dat het verzamelen van deze koffers, dat geschiedde in het kader van het spel “Miljoenenjacht online”, losstaat van de op de desbetreffende webpagina’s geboden mogelijkheid om loten te kopen.
Geïntimeerde heeft niet, althans onvoldoende gemotiveerd, weersproken dat men op de verschillende pagina’s van het internetspel kon klikken op de knop “koop loten” en dat vervolgens, als deze werd aangeklikt, duidelijk werd aangegeven dat men loten aanschafte voor deelname aan de Postcode Loterij.
Waar geïntimeerde een bankafschrift heeft ontvangen betreffende een afschrijving van € 8,50 met als omschrijving onder meer: “4132HK031 kanjerpunt 1 koffer 16 hartelijk dank voor uw deelname” en waar de Postcode Loterij ter vergadering heeft meegedeeld dat aan elk lot, met het oog op het televisieprogramma Miljoenenjacht, een koffernummer werd toegewezen, welk nummer op het bankafschrift wordt vermeld, komt het het College voor dat geïntimeerde via één van de pagina’s van het spel “Miljoenenjacht online” gebruik moet hebben gemaakt van de mogelijkheid loten te kopen door middel van het aanklikken van een knop “koop loten”. Wat er zij van de vraag of dit werkelijk is gebeurd – geïntimeerde stelt dat ten gevolge van het geheel uitspelen van het spel een nieuw lot aan haar 10 loten werd toegevoegd, terwijl de Postcode Loterij stelt dat links tot deelname aan de Postcode Loterij geen deel uitmaakten van het spel – op grond van hetgeen door partijen over en weer is gesteld, acht het College de conclusie dat de gewraakte e-mail, in het bijzonder de vermelding “gratis koffers”, in het algemeen misleidend zou zijn, niet gerechtvaardigd.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst de klacht alsnog af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken