a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0606

Datum:

08-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclamefolder van Maxwell Retail, waarin diverse elektronische apparaten worden aangeboden, waarbij de typenummers ontbreken.

De klacht

In de uiting ontbreken de typenummers bij de aangeboden elektronische producten, waardoor deze producten niet kunnen worden vergeleken met de bij andere winkels aangeboden producten. De uiting is daardoor onvolledig. In haar uitspraak van 2 augustus 2007 inzake dossier 07.0337 heeft de Commissie adverteerster al aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Het verweer

Adverteerster handhaaft haar eerder ingenomen standpunt dat het typenummer voor het publiek niet van belang is. Alle benodigde informatie, zoals een foto, het merk, de productkenmerken en de prijs, staat in de uiting. De kracht van adverteerster ligt in goede service en een persoonlijk advies van klanten, in plaats van hen naar internet te verwijzen.

Adverteerster vraagt zich af of klager, die tekstschrijver van beroep blijkt te zijn, door een concurrent wordt ingehuurd om adverteerster te dwarsbomen.

De repliek

Door de vermelding van het unieke typenummer is voor de consument duidelijk welk apparaat het betreft. In de reclame van andere elektronicazaken staan de typenummers wel vermeld.

Klager heeft de klacht niet namens een organisatie of in de uitoefening van zijn beroep van tekstschrijver ingediend.

Het oordeel van de Commissie

Hetgeen adverteerster thans heeft aangevoerd geeft de Commissie geen aanleiding af te wijken van haar beslissing inzake dossier 07.0337. Door het ontbreken van de typenummers bij de aangeboden producten zijn de aanbiedingen niet zo duidelijk en volledig mogelijk als bedoeld in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Bij het lezen van een advertentie dient men zich een voldoende duidelijk beeld te kunnen vormen van het aanbod. Dit geldt met betrekking tot de onderhavige advertentie temeer, daar adverteerster zich er in de advertentie op voor laat staan de “Laagste prijzen van Nederland!” te hanteren. Een dergelijk claim brengt mee dat de consument de mogelijkheid moet worden geboden om de prijzen van de aangeboden artikelen te vergelijken met de prijzen die elders worden opgevraagd.

Het aanbod van elektrotechnische apparatuur is zeer gevarieerd en mede ten gevolge van de voortdurende wijzigingen in het assortiment moeilijk te overzien voor de consument. Vernieuwing en/of aanpassing van een bestaand product wordt vaak tot uitdrukking gebracht door wijziging van het typenummer. Zonder typenummer is het aangeboden product daarom voor de consument moeilijk te identificeren. Door het ontbreken van de typenummers van de apparaten voldoet de advertentie niet aan de in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code gestelde eisen van duidelijkheid en volledigheid.

De Commissie acht niet aannemelijk geworden dat klager de klacht heeft ingediend namens een organisatie en/of in de uitoefening van zijn beroep.

De beslissing

Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen, acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken