a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0659

Datum:

11-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft adverteerders de website www.phonehouse.nl van The Phone House Netherlands B.V., waarop Mobiel Internet via het netwerk van KPN/Telfort wordt aangeprezen.
Daarop staat onder meer: “Hoge internetsnelheid via EDGE en/of UMTS
Volautomatische installatie zonder CD (plug&play)”.

De klacht

De internetverbinding is volgens gangbare normen zeer traag en het bij Windows Vista meegeleverde modem is absoluut niet “plug&play”.

Het verweer

De snelheid was inderdaad tijdelijk een probleem bij Telfort. Ten gevolge van het grote succes van de actie traden er capaciteitsproblemen op waardoor de snelheid niet optimaal was. Voor dit ongemak kregen klanten het abonnement een maand gratis.
Het Windows Vista systeem is niet stabiel genoeg waardoor sommige gebruikers een update nodig hebben op de firmware van het modem. Dit is een Windows probleem dat heel eenvoudig is te verhelpen door een update te downloaden van de Telfort website. Deze informatie wordt ook via de klantenservice verstrekt.

Mondelinge behandeling

Partijen hebben hun standpunt nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

a.
Met betrekking tot de in het vooruitzicht gestelde snelheid overweegt de Commissie dat deze in theorie wel haalbaar was, maar ten gevolge van de grote belangstelling korte tijd niet gerealiseerd kon worden. Het feit dat ten gevolge van een capaciteitsprobleem de gewenste snelheid gedurende korte tijd niet haalbaar was, leidt niet tot het oordeel dat de uiting in zijn algemeenheid misleidend is.

b.
Adverteerder heeft erkend dat het meegeleverde modem, anders dan in de uiting is gesteld, niet “plug&play” kan worden genoemd. Gelet hierop is de uiting misleidend. Dat de tekst is aangeleverd door de fabrikant, leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

Op grond van het onder b overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken