Omschrijving:Het betreft de advertentie van Ryanair in het Eindhovens Dagblad van 19 november 2007, waarin 100.000 vluchten voor € 10,- , inclusief belasting en toeslagen, naar 10 bestemmingen in Europa worden aangeboden, mits geboekt vóór 22 november 2007. Ook op adverteerders website stond deze aanbieding. |
De klacht Klager heeft vanaf 11.00 uur ’s ochtends geprobeerd om op adverteerders website een vlucht naar Rome te boeken en heeft daartoe verschillende data tussen december en maart ingevoerd, doch het was niet mogelijk een vlucht te boeken. Toen klager telefonisch hulp vroeg aan een medewerker van adverteerder, deelde deze hem na enkele minuten mee dat er geen vluchten voor de geadverteerd prijs te vinden waren. |
Het verweer Klager heeft niet aangetoond dat het hem niet mogelijk was een vlucht te boeken. Hij heeft ook nagelaten mee te delen op welke data hij getracht heeft een vlucht te boeken. Gedurende de 7 dagen dat van het aanbod gebruik kon worden gemaakt, hebben meer dan 3600 Nederlanders een reis geboekt, waarvan bijna 200 naar Rome. Op de dag dat klager probeerde te boeken, zijn er 38 vluchten van € 10,- naar Rome geboekt. De klacht is derhalve ongegrond. Het aanbod gold voor vluchten van 1 december 2007 tot 12 maart 2008, zolang er stoelen beschikbaar waren. Mogelijk heeft klager getracht een vlucht te boeken op een dag dat er geen stoelen meer beschikbaar waren. |
De repliek Adverteerders medewerker heeft zelf geconstateerd dat alle vluchten binnen de gestelde periode al weg waren. Klager was niet aan een bepaalde datum gebonden. Rome is een populaire bestemming en het feit dat er van de 3600 boekingen maar 200 geboekt zijn naar Rome roept twijfel op ten aanzien van de juistheid van het aantal in de advertentie genoemde aantal vluchten van 100.000. Bovendien is het bedrag van € 10,- niet inclusief de kosten van € 3,50 per boeking die samenhangen met het feit dat alleen per creditcard kan worden betaald. |
De dupliek Adverteerder handhaaft zijn standpunt en deelt mee dat er 100.000 stoelen beschikbaar waren. De vluchten waren uitsluitend te boeken via de website. Mogelijk schuilt daarin het probleem.
|
Mondelinge behandeling Klager handhaaft zijn standpunt en licht dit nader toe, waarbij hij meedeelt via adverteerders website te hebben geprobeerd om een vlucht te boeken.
|
Het oordeel van de Commissie Klager stelt tijdig, derhalve vóór 22 november 2007, te hebben getracht om binnen de in de advertentie genoemde periode van ruim 3 maanden waarvoor de aanbieding gold een vlucht naar Rome te boeken. Hoewel hij niet aan een bepaalde datum was gebonden, is hem dat niet gelukt. Nu de reis naar Rome alleen via internet met behulp van een creditcard kon worden geboekt hadden de daarmee gepaard gaande kosten bij de prijs moeten zijn inbegrepen. Nu dat niet het geval is, is de uiting tevens in strijd met artikel III lid 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen III lid 1 en IV lid 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: Artikel III lid 1 Reclamecode Reisaanbiedingen Artikel IV lid 1 Reclamecode Reisaanbiedingen |