Omschrijving:Het betreft een aanprijzing op de website van Casema BV, h.o.d.n. @Home, waarop een ‘Basisbellen’ abonnement wordt aangeboden voor € 5,95 per maand in combinatie met internet. |
De klacht Klager heeft zich in juni 2007 aangemeld voor een ‘Basisbellen’ abonnement per 1 augustus 2007. Volgens de website van adverteerder zou dit in combinatie met het lopende abonnement ‘Internet Soms’ € 5,95 per maand kosten. Per 1 juli 2007 heeft er echter een prijsverhoging plaatsgevonden tot € 9,95. Dit is niet in overeenstemming met hetgeen in de uiting wordt aangeboden. Bovendien had adverteerder klager er destijds op kunnen wijzen dat er een prijsverhoging aankwam, omdat hij daarvan al op de hoogte moet zijn geweest. |
Het verweer Ten tijde van de aanmelding van klager gold het tarief van € 5,95, dus de uiting is niet misleidend. Daarna is een algemene tariefswijziging doorgevoerd. Een aanbieder is vrij om zijn tarieven te wijzigen mits hij daarbij zijn klanten informeert en hen de mogelijkheid geeft het abonnement kosteloos te beëindigen. Adverteerder heeft dit gedaan. Zo is dit ook vastgelegd in de algemene voorwaarden van @Home. Door het verlate moment van ingang van het abonnement heeft klager echter geen bericht ontvangen. Er is dus sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden maar dit betekent niet dat de uiting misleidend is. |
De repliek De klanten die naar aanleiding van de uiting zijn geworven, verwachten niet dat het tarief al binnen enkele maanden wordt verhoogd. Dit laatste maakt adverteerder op zijn minst onbetrouwbaar. |
De dupliek Op basis van de algemene voorwaarden en van de Telecomwet is adverteerder gerechtigd om de tarieven tussentijds te wijzigen. Dat de tarieven niet zouden wijzigen, wordt niet in de uiting gesuggereerd.
|
De mondelinge behandeling Adverteerder licht zijn standpunt nader toe en deelt desgevraagd mee dat het besluit tot prijswijziging is genomen in april of mei 2007 en dat het moeilijk is om een lopende uiting te veranderen. Het aanbod liep al zeker een jaar.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |