Omschrijving: Het betreft de wijze waarop UPC Nederland op zijn website www.upc.nl een combinatiepakket voor internet en telefonie aanprijst voor € 34,95 per maand. |
De klacht
Er bleek sprake te zijn van een korting van 40% ten opzichte van een los abonnement voor telefonie en een los abonnement voor internetten. Naar klager werd meegedeeld, wordt door middel van een asterisk verwezen naar de tekst “Ten opzicht van de losse abonnementsprijzen”. Deze tekst is echter nauwelijks leesbaar omdat het beeld knippert. Bovendien staat deze tekst in lichtgrijze letters op een witte achtergrond. Het abonnement bestond al langer en van een korting is geen sprake. |
Het verweer Het voordeelpakket is niet tijdelijk. Er wordt niet gesproken van 40% korting maar van een “Vaste lage prijs” en “40% voordeel”, vanwaar, door middel van een asterisk wordt verwezen naar de disclaimer. Afname van twee standaarddiensten levert een voordeel op van ruim 42% en dit voordeel wordt voor het eerst door middel van bewegende ballonnetjes tot uiting gebracht. De uiting is derhalve juist en niet misleidend. Leesbaarheid is in hoge mate een subjectieve norm. De ballon en de asterisk zijn goed leesbaar en het knipperen is bedoeld om de aandacht te trekken. De verwijzing naar de disclaimer is duidelijk evenals de disclaimer zelf. Bovendien was klager vóór het tekenen van het contract op de hoogte van de kosten, zodat ook om die reden van misleiding geen sprake kan zijn. |
De re- en dupliek
Partijen hebben hun standpunt gehandhaafd en nader toegelicht. |
Het oordeel van de Commissie
De ballonnetjes waarin op de bewuste website-pagina de prijzen en het daarbij behorende voordeel van de verschillende producten zijn vermeld, knipperen en bewegen tegelijkertijd over de pagina. Dit verhoogt, naar adverteerder stelt, wellicht de attentiewaarde doch stelt ook extra eisen aan de wijze waarop de producten daarop worden aangeboden en de informatie die daarop wordt gegeven. Weliswaar is de asterisk bij de tekst “40% voordeel” voldoende zichtbaar maar de tekst waarnaar wordt verwezen en die een belangrijke beperking van het voordeel inhoudt, is niet althans nagenoeg niet leesbaar, aangezien deze in lichtgrijze letters tegen een lichte achtergrond staat. Gezien het vorenstaande heeft adverteerder niet voldaan aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRCieuw). Meer specifiek is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in 8.2 onder d NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de NRC (nieuw). |
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |