a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0145

Datum:

24-04-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

UPC Nederland BV heeft in een radiocommercial reclame gemaakt voor bepaalde
diensten. Het script van de reclame-uiting luidt als volgt (voiceover):

“’T gáááát maar door bij UPC….ja, ja…
Ook in februari korting, korting en nog ‘ns korting van 25 en zelfs 50%!
Op internet, telefonie én digitale televisie van UPC.
Ga dus snel naar uw UPC Center of bel nu 0900-1580.
10 cent per minuut.
Kijk op upc.nl voor de beschikbaarheid.
UPC. Gewoon voor iedereen.”

De klacht

De radiocommercial heeft als slotzin “UPC. Gewoon voor iedereen.” Dit is in strijd met de waarheid, omdat niet elk huishouden in Nederland gebruik kan maken van de diensten van adverteerder. Indien wel gebruik kan worden gemaakt van de diensten van adverteerder blijven deze in diverse gemeenten beperkt tot kabeltelevisie. De overige diensten (zoals internet via de kabel) zijn in deze gemeenten nog niet verkrijg­baar. Er is daarom sprake van misleidende reclame.

Het verweer

De gemiddelde consument weet dat de beschikbaarheid van digitale diensten per gemeente kan variëren. Dit geldt voor alle netwerken. Dat wordt in de commercial ook duidelijk gemaakt doordat geïnteres­seerden – overeenkomstig eerdere aanbevelingen van de Commissie – op duidelijke wijze worden opgeroepen de beschikbaarheid van de mogelijke diensten van adver­teerder te con­troleren op de website van adverteerder. Op de website biedt adverteerder een zoge­naamde post­code­check aan die de con­su­ment in staat stelt vast te stellen welke diensten op zijn adres beschikbaar zijn. Er is daarom geen sprake van misleidende reclame.

De repliek

Ongeveer 4,2 miljoen huishoudens in Nederland kunnen geen gebruik maken van de diensten van UPC. De zin “UPC. Gewoon voor iedereen” in de reclame-uiting is volledig misplaatst en feitelijk misleidend, omdat landelijk wordt geadverteerd.

De dupliek

Door woorden als “gewoon” en “voor iedereen” zal niemand misleid worden, zeker niet nu adverteerder wijst op de mogelijkheid om de beschikbaarheid te controleren.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt vast dat men in de radiocommercial op duidelijke en ondub­bel­zinnige wijze wordt opgeroepen om op de website van adverteerder te controleren of en zo ja welke diensten van adverteerder op een bepaald adres beschikbaar zijn. Hierdoor wordt de daarop volgende tekst “UPC. Gewoon voor iedereen.” in vol­doende mate gerelativeerd. In onderling verband en samenhang beschouwd zal het voor de gemiddeld consument duidelijk zijn dat bedoelde tekst niet de pretentie heeft te garanderen dat elk huishouden in Nederland gebruik kan maken van de diensten van adverteerder. Voorts zal het voor de gemiddelde consument duidelijk zijn dat ook indien men in het verzorgingsgebied van adverteerder woont, daarmee nog niet is ge­zegd dat men ge­bruik kan maken van het volledige dienstenpakket van adverteerder.

Nu van misleiding geen sprake is, wordt de klacht afgewezen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken