Omschrijving:UPC Nederland BV heeft in een radiocommercial reclame gemaakt voor bepaalde “’T gáááát maar door bij UPC….ja, ja… |
De klacht De radiocommercial heeft als slotzin “UPC. Gewoon voor iedereen.” Dit is in strijd met de waarheid, omdat niet elk huishouden in Nederland gebruik kan maken van de diensten van adverteerder. Indien wel gebruik kan worden gemaakt van de diensten van adverteerder blijven deze in diverse gemeenten beperkt tot kabeltelevisie. De overige diensten (zoals internet via de kabel) zijn in deze gemeenten nog niet verkrijgbaar. Er is daarom sprake van misleidende reclame. |
Het verweer De gemiddelde consument weet dat de beschikbaarheid van digitale diensten per gemeente kan variëren. Dit geldt voor alle netwerken. Dat wordt in de commercial ook duidelijk gemaakt doordat geïnteresseerden – overeenkomstig eerdere aanbevelingen van de Commissie – op duidelijke wijze worden opgeroepen de beschikbaarheid van de mogelijke diensten van adverteerder te controleren op de website van adverteerder. Op de website biedt adverteerder een zogenaamde postcodecheck aan die de consument in staat stelt vast te stellen welke diensten op zijn adres beschikbaar zijn. Er is daarom geen sprake van misleidende reclame. |
De repliek Ongeveer 4,2 miljoen huishoudens in Nederland kunnen geen gebruik maken van de diensten van UPC. De zin “UPC. Gewoon voor iedereen” in de reclame-uiting is volledig misplaatst en feitelijk misleidend, omdat landelijk wordt geadverteerd. |
De dupliek Door woorden als “gewoon” en “voor iedereen” zal niemand misleid worden, zeker niet nu adverteerder wijst op de mogelijkheid om de beschikbaarheid te controleren.
|
Het oordeel van de Commissie Nu van misleiding geen sprake is, wordt de klacht afgewezen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |